Első cipőüzletét egy sertéstelepen kezdte, ma már Csang Cungjüan a csendes-óceáni szigetország leggazdagabb embere. A 74 éves férfi egyben a leggazdagabb self-made milliárdos – vagyonát nem örökölte, hanem a semmiből építette fel – a Forbes idei milliárdosok listáján a 11,7 milliárd dolláros vagyonával.
A Huali Industrial Group alapítójaként Csang olyan márkáknak gyárt cipőket, mint a Nike, Ugg és Vans.
A Bloomberg szerint vállalata évente több mint 180 millió pár cipővel látja el a piacot.
Sikerei ellenére azonban próbál a háttérben maradni, ritkán ad interjút vagy jelenik meg nyilvános eseményeken. A tajvani médiában úgy híresült el, mint a „titokzatos cipőkirály”.
A cipőkirály a tajvani Jünlin vidéki gazdálkodó családban született. Miután elvégezte a mezőgazdasági főiskolát, a Business Weekly szerint egy női cipőgyárban kezdett dolgozni. Végül sikerült annyi pénzt összespórolnia, hogy az 1980-as években saját cipőgyárat alapított – bár ekkor még meglehetősen puritán környezetben.
Nem volt több pénzem, de a lehetőségeimhez mérten el kellett indulnom. Amikor az emberek gyárépítésbe kezdenek, általában vesznek egy jó telket, és felhúznak új épületeket. Nekem vidéken sikerült egy sertéstelepet szerezni, rajta egy parasztházzal– mondta a magazinnak tavaly.
A nyugat-tajvani rizsföldek mellett fekvő sertéstelep a kopott külseje ellenére mindig minőségi cipőket gyártott – írja a magazin Cseang Vej-lun, a Goodbox cipősdoboz-gyártó cég vezetőjének visszaemlékezése alapján.
Csang nem spórolt az alapanyagokon, mindig csak jó minőséggel dolgozott, és felszerelése sem volt soha rosszabb, mint bárki másé– mondta a vezető.
Az 1980-as évek végére számos más lábbeligyártó vállalkozást is alapított Tajvanon és a dél-kínai Kuangtung tartományában. A verseny nagy volt: a régió a „világ gyáraként” ismert, ahol töménytelen mennyiségben készülnek exportra a kézitáskáktól és cipőktől a karácsonyi díszekig át az áruk.
Csang azonban megtalálta a piaci rést – írja a Business Weekly, hozzátéve, hogy ez a rés nem más volt, mint a vulkanizált cipő – az a fajta lábbeli, amelyet a gördeszkások kedvelnek a gumiszerű, hajlékony talp miatt. Annak ellenére, hogy a vulkanizált cipő gyártása viszonylag olcsó, akkoriban még nem volt népszerű a cipészek körében az alacsony nyereség és a nem túl divatos külalak miatt.
Más ipari szereplők teljesen le is mondtak róla, én azonban csak jó minőségű cipőket akartam gyártani– ismerte el Csang a magazinnak.
Amikor az 1990-es években elkezdtek divatossá válni ezek a vulkanizált cipők, Csangnak versenyelőnye és tapasztalata volt a gyártásukban, így olyan márkák keresték meg, mint a Vans és a Converse. Az újság szerint annak ellenére, hogy 2001-ben csődöt jelentett a Converse, a tajvani készítő fenntartotta a kapcsolatot a márkával. Két évvel később, amikor a Nike felvásárolta a Converse-t, a Nike a Converse ajánlására elkezdett együttműködésbe Csanggal.
Az üzletember hivatalosan 2004-ben hozta létre a Huali Industrialt, és ma már Kínában, Vietnámban és Dominikán is vannak gyárai.
Amikor a Business Weekly a siker titkára róla kérdezte, elmondta, hogy „nincs rejtély”.
Ahhoz, hogy sikeres legyél, egyetlen kérdést kell megválaszolnod: valóban elhatároztad magad amellett, hogy mindenki másnál jobban teljesíts?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.