BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szovjet időkből származó vasútvonal újjáépítésével segíti az ukrajnai áruforgalmat Románia

Román kikötőkön keresztül kerülhet piacra az ukrán gabona.

Románia pályázatot írt ki a Duna menti Galaci kikötőjét Ukrajnával összekötő szovjet időkből származó vasútvonal helyreállítására, hogy segítsen fellendíteni a gabonaexportot 

– közölte kedden a román közlekedési miniszter, hozzátéve, hogy a munkálatok várhatóan két hónapot vesznek igénybe. A Galaci kikötő Románia legnagyobb folyami kikötője, és a konstancai után a második legnagyobb kikötő az országban.

Ukrajna tengeri kikötői el vannak zárva, mióta Oroszország két hónappal ezelőtt megtámadta az országot, ezért exporttermékeit, köztük 

jelentős mennyiségű mezőgazdasági termékét kénytelen vonattal a nyugati határán, vagy a Duna kisebb kikötőin át Románián keresztül exportálni.

Az ukrán vasúthálózat azonban 1,5 méter széles orosz nyomtávot használ, amely mintegy 10 centiméterrel szélesebb, mint az Európa nagy részén szabványos nyomtáv. Ez az eltérés a szűk átrakodási kapacitások miatt fennakadásokat okoz.

Galaci rendelkezik egy használaton kívüli, szovjet korabeli vasútvonallal Ukrajnába Moldován keresztül, amelynek szélesebb nyomtávja lehetővé tenné az ukrán áruk egyszerűbb szállítását a romániai kikötőbe.

starbulk carriers teherhajó
Fotó: starbulk.com

Sorin Grindeanu közlekedési miniszter elmondta, hogy a vonal helyreállítására kiírt pályázat határideje május 19-e volt. A munkálatok ezután két hónapot vehetnek igénybe.

A vasútvonal lehetővé teszi majd az Ukrajnába és Ukrajnából érkező áruk szállítását. A Galaci dunai kikötő pedig a jövőben a konstancai kikötő mellett a régió egyik kulcsfontosságú csomópontjává válhat az áru- és nyersanyagszállítás szempontjából

– tette hozzá a közlekedési miniszter.

Ukrajna eddig mintegy 80 ezer tonna gabonát küldött a romániai Konstanca fekete-tengeri kikötőjébe, és várhatóan még több fog érkezni: további nagyjából 80 ezer tonnára adtak ki engedélyt, ami már úton van. A többségét silókban tárolják, egy részét pedig már hajóra rakták – közölte kedden Florin Goidea, a kikötő igazgatója. A gabona vonaton vagy a Dunán uszályon érkezik.

A mintegy 2 millió tonna tárolókapacitással rendelkező kikötő tavaly mintegy 24 millió tonna exportot bonyolított le.

Az ukrán határőrség a múlt héten a Fekete-tengeren sodródó aknák miatt több hajózási útvonalat is lezárt a Duna torkolatánál.

Dmytro Kuleba ukrán külügyminiszter a múlt héten a román fővárosban, Bukarestben úgy nyilatkozott, hogy ez egy lehetőség a dunai infrastruktúra és a kereskedelmi útvonalak fellendítésére.

Ez egy igazi esély arra, hogy a Duna gazdaságilag az eddigieknél is jövedelmezőbbé és fontosabbá váljon, és a kereskedelem szempontjából jobban összekösse a fekete-tengeri régió országait a nyugat-európai országokkal

– mondta az ukrán külügyminiszter.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.