A gazdag oroszok szenvedélyesen szeretik a hatalmas hajókat. Ezt az is bizonyítja, hogy a világ luxus-jachtjainak 10 százaléka képezi orosz milliárdosok tulajdonát. Ráadásul Ezek közül is a legnagyobb hajókat vásárolják meg az orosz oligarchák. A SuperYacht Times című szaklap elemzése szerint
2021-ben egy átlagos orosz szuperjacht 61 méter hosszú volt, szemben az amerikai tulajdonú, átlagosan 53 méteres hajókkal.
Az Ukrajnában zajló háború miatt a nemzetközi közösség szigorú szankciókkal sújtotta a Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz köthető orosz oligarchákat. Ennek célja, hogy megnehezítsék a háború finanszírozását, illetve nyomást gyakoroljanak az orosz vezetésre, hogy hagyjanak fel a harcokkal.
Ezeknek a szankcióknak a keretében már 16 szuperjachtot foglaltak le világszerte.
Ez a hajtóvadászat a gazdag oroszokra viszont nagyon nehéz helyzetbe sodorta a jacht gyártókat - írta meg a BBC. Iparági bennfentesek szerint a piac teljesen kiszámíthatatlanná vált és sok cég mehet tönkre a következő időszakban.
Azzal, hogy folytatódik a hajtóvadászat az orosz hajók után az ezeket készítő és üzemeltető emberek megélhetése egyik pillanatról a másikra megszűnt.
A jachtok és a gyárak üresen maradnak, így a tervezők, építészek, a gyári munkások vagy a fedélzeti személyzet elveszíti a munkáját.
Mindenki attól fél, hogy túl közel kerül a rossz pénzhez
— ezt a VesselsValute tengerkutató cég elemzője, Sam Tucker mondta.
Ez a kifejezés igazából nem egy konkrét szakmai meghatározás, inkább csak a köznyelvben terjedt el. Általában a 24 méternél hosszabb hajókra szokták használni a szuperjacht megnevezést, de vannak olyan hajók, amik ennél akár négyszer hosszabbak is lehetnek.
Greg Marshall haditengerészeti építész szerint ezek a magánhajók szinte szuverén szigeteket képeznek. Meg van rajtuk minden, ami egy élet leéléséhez kellhet. A szakember elmondta, hogy jelenleg egy 122 méter hosszú jachtot tervez, amin többszintes vízesések lesznek, amik medencéről medencére fognak lépcsőzetesen lecsorogni, illetve lesz a fedélzeten egy 2400 négyzetméteres gyógyfürdő és egy 1500 négyzetméteres edzőterem is.
De vannak más egyedi különlegességek is az ilyen hajókon. Egy Nagy-Britanniában lefoglalt jachton például az elsőfedélzeten egy hatalmas borospince foglalt helyet, illetve egy Gibraltáron elkobzott hajónak saját 3D-s moziterme is volt.
Sam Tucker szerint azzal, hogy a nyugati szankciók megnehezítik az oroszoknak a banki átutalásokat a szuperjacht-ipar tönkre mehet.
Például egy ilyen hajó üzemeltetési költségei nagyjából a teljes értékének 15 százalékát teszik ki évente.
Ez akár millió dolláros költséget is jelenthet, amitől az iparági szereplők elesnek. Az orosz jachttulajdonosok nem tudják kifizetni a személyzetet és az üzemeltetőket.
Ha Amerikában foglalják le ezeket a hajókat, akkor a kormánynak fizetnie kell azok fenntartását, hogy a jachtok ne veszítsenek az értékükből. Ezt a fajta felelősséget vállalnunk kell
— erről az amerikai igazságügyi minisztérium által működtetett KleptoCapture egység vezetője, Andrew Adams beszélt. Ez a csapat foglalkozik az Egyesült Államokban az orosz oligarchák vagyonának felkutatásával.
A zömében észak-európai hajógyárakban szinte megállt az élet a szankciók kivetése óta. Az éppen folyó projekteket félbe kellett hagyni és csak kevesen mernek új üzletekbe belevágni, mert
tartanak tőle, hogy orosz kötöttségbe futnak a végén.
Ott hánykolódik egy jacht a kikötőben és hozzá sem lehet nyúlni. Nem tudod pontosan, hogy kié és el sem adhatod legálisan. Nem dolgozhatsz rajta, és még csak el sem szállíttathatod. Csak foglalja a helyet a hajógyárban, így új munkát el se lehet kezdeni
— erről szintén Sam Tucker beszélt a BBC-nek.
Csak az üzemeltetést figyelembe véve is látszik, hogy rengeteg ember marad munka nélkül a lefoglalt hajók miatt. Egy szuperjacht személyzete akár 100 főre is tehető.
A háború kitörése előtt a jacht-ipar történelmi fellendülést élt át. A SuperYacht Times felmérése szerint 40 évvel ezelőtt nagyjából 24-30 mai értelemben vett luxusjacht lehetett a világ tengerein. Ma ez a szám több mint 5000.
A Burgess jacht brókercég tulajdonosa a tavalyi évben 2,2 milliárd dolláros árbevételről számolt be és a piac globális növekedéséről is beszélt. Richard Lambert szerint a jacht eladások, építések és bérletek tavaly rekordot döntöttek.
Optimistán az idei évre is növekedést vár, ami főleg a koronavírus-járvánnyal magyarázható.
A rendkívül gazdagok számára a jachtos utazások számítanak az egyik legbiztonságosabbnak. Ezeken az úszó szigeteken érzik magukat biztonságban, ráadásul határozatlan ideig is maradhatnak a hajókon, hiszen az ellátás biztosított számukra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.