Négy százalékponttal, 58 százalékra nőtt március és április vége között azoknak a Kínában működő amerikai cégeknek az aránya, amelyek érzik a helyi koronavírus-járványgócok megfékezésére bevezetett korlátozások hatásait – derült ki az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) 121 vállalatot felölelő felméréséből. Bár ez önmagában nem jelentős ugrás, a havi négy-öt százalékpontos növekedés „nagyon jelentőssé” válhat, ha még öt hónapig nem változik a járványkezelés módja, mondta a CNBC-nek ezzel kapcsolatban Michael Hart, a szervezet kínai ágának elnöke. Márpedig ennek egyelőre semmi jele,
Pekinggel és Sanghajjal együtt legalább 31 jelentős feldolgozóipari központban vannak korlátozások, amelyek 214 millió embert érintenek.
Ez pedig nem csupán a világ második legnagyobb gazdaságának növekedését veszélyezteti, de dominóhatással van a globális kereskedelemre és ellátási láncra is. „Úgy tűnik, hogy a gazdaság nagyon kevés részterülete működik” – mondta neve elhallgatását kérve az egyik válaszadó.
Rájár a rúd a nagy sportmárkákra a koronavírus miattAz Under Armour és az Adidas is gyenge első negyedéves eredményről számolt be. |
A koronavírus megjelenése óta ez a legsúlyosabb járvány Kínában, és annak kezelése még inkább rontja az amerikai vállalatok befektetési kedvét. A felmérés szerint az egy hónappal korábbi 17-hez képest mára már a 26 százalékuk visszafogta a befektetéseket, 26 százalékuk pedig a halasztás mellett döntött. Emellett 30-ról 44 százalékra nőtt a kivárók aránya, akik szerint korai lenne megjósolni, mi lesz, vagy még nem döntöttek. Ehhez képest érdekes, hogy a hivatalos adatok szerint minden országból stabilan nő a közvetlen külföldi befektetés, az első negyedévben 59 milliárd dollárnyi tőke érkezett, ami éves bázison 31,7 százalékos emelkedést jelent. Hart szerint azonban ez a javulás hamarosan megáll, sőt,
néhány éven belül jelentősen visszaesnek a befektetések, ha nem oldják fel az utazási korlátozásokat, amelyeket még 2020-ban vezettek be, így ugyanis a külföldi vállalatok nehezen hozhatnak munkaerőt az országba.
A kínai lezárások újra szétszakíthatják a gyógyuló ellátási láncokatMindig újabb csapás érkezik, így sokáig tarthat az egyensúly kialakulása a logisztikában. |
A megkérdezett amerikai vállalatok 53 százaléka tervezi visszafogni a befektetéseket, és több mint 70 százalékuk számol a bevétel és a profit visszaesésével abban az esetben, ha a korlátozások még a jövő évben is tartanak. Az arányok azonban iparáganként jelentősen változnak, a technológia, a kutatás és fejlesztés területén működők érintettek a leginkább, a legkevésbé pedig a fogyasztási szektor. A nehézséget az AmCham helyi elnöke szerint részben az okozza, hogy a tartományok és városok nem hajtják végre következetesen a Kínában újabban „dinamikus zéró toleranciának” nevezett politikát.
A kormánytisztviselők helyi szinten gyakorlati megoldásokat keresnek annak érdekében, hogy a vállalatok újrakezdjék a termelést, mivel őket a gazdasági teljesítmény alapján ítélik meg.
A legfelsőbb szinten azonban nem a gazdaság, hanem az egészségügy és a járvány megfékezése a lényeg – tette hozzá.
A korlátozások gazdaságot visszafogó hatásai azonban a munkaerőpiacon is jelentkeznek, ez pedig már komoly politikai kérdés, amely aggasztja Pekinget. Ennek a jele a CNN szerint, hogy Li Ko-csiang miniszterelnök is elismerte, „komplex és súlyos” a munkaerőhelyzet, és utasította a kormányzat minden szintjét, hogy biztosítson prioritást a munkahelyteremtésnek és a stabilitás fenntartásának. Ez magában foglalja a kisvállalkozásoknak a túléléshez nyújtott segítséget, az internetes gazdaság és az új vállalkozások indításának támogatását, valamint a munkanélküli-segély folyósítását. Erre szükség is van, mivel a városi munkanélküliségi ráta már márciusban, Sanghaj és Peking lezárása előtt kétéves csúcsra ugrott 5,8 százalékkal, miközben a kormány célkitűzései szerint az idén legalább 11 millió új munkahelyet kellene teremteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.