Ahogyan a koronavírus-járvány végre csillapodott, február végén Oroszország megtámadta Ukrajnát. Csaknem három hónappal később a háború gazdasági következményei Európa-szerte érezhetők, azonban Portugália továbbra is az egyik legkevésbé kitett ország az Európai Bizottság jelentése szerint.
Brüsszelben olyan adatokat vettek alapul a lista összeállításához, mint az adott EU-s tagország orosz energiahordozóktól való függősége, az Oroszországba irányuló export mértéke, valamint az Ukrajnához való földrajzi közelsége. Megállapításaik szerint – bár a konfliktus súlyosabban érinti az európai, mint a többi nagy gazdaságot, például az Egyesült Államokat vagy Kínát – az EU-n belül a tagállamok eltérő mértékben vannak kitéve a következményeknek.
A legsebezhetőbbek a balti országok, valamint a kelet-közép-európai nemzetek a kereskedelmi kapcsolataik és az orosz energiahordozóktól való függőségük miatt.
A nagy tagállamok közül Lengyelország a legkiszolgáltatottabb, lévén hogy legnagyobb export-, valamint importpartnerei között is ott van Oroszország. Az ENSZ Comtrade adatbázisa szerint Lengyelország Oroszországba irányuló exportja 8,79 milliárd amerikai dollár, az Oroszországból származó import értéke pedig 20,11 milliárd volt 2021-ben.
A kitettségi rangsorban Lengyelországot Hollandia, Németország és Olaszország követi. Az elemzők megjegyezték, hogy a nagyobb gazdaságok közül Franciaország és Spanyolország a legkevésbé kiszolgáltatott. A rangsort Portugália és Málta zárta, ami magyarázhatja, hogy az Európai Bizottság május 16-án közzétett előrejelzése szerint miért a portugál gazdaság lesz az egyik legdinamikusabban (5,8 százalék) növekvő és egyben a legalacsonyabb inflációval (4,4) rendelkező ország az idén.
A dél-európai gazdaság elemzése során a bizottság rámutatott, hogy bár Portugáliát is fenyegeti az orosz–ukrán háború, a kockázatok elsősorban közvetettek, és a megugró nyersanyagárakból, az ellátásbiztonsági zavarokból és a globális kereslet bizonytalanságából fakadnak.
Az alacsony kitettség ellenére például a portugál üzemanyagárak meg is haladták az uniós átlagot az első negyedévben.
2022. február 7. és május 16. között a 95-ös oktánszámú üzemanyag átlagára Spanyolországban 1,76 euró volt – a legalacsonyabb értéket február 7-én érte el 1,56 euróval, míg május 16-án tetőztek az árak, 1,91 eurón. Összehasonlításképpen: a benzin átlagos ára a világon ebben az időszakban 1,81 euró volt. Mindeközben a portugál átlagárak 1,92 körül mozogtak – a legkedvezőbben február 7-én juthattak hozzá 1,78 euróért, míg a legtöbbet március 14-én fizették érte: 2,03-at. Az ERSE szerint a magas üzemanyagárakért leginkább az 54 százalékos adóteher a felelős, hiszen így a költségek több mint felét a vámok és adók teszik ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.