Harmadik és legfejlettebb repülőgéphordozóját készül a vízre bocsátani Kína. A sanghaji Csiangnan hajógyárról készült műhold felvételek szerint a hordozót – amely az új amerikai Gerald R. Ford osztályhoz hasonló technológiai újításokkal szereltek fel – felkészítik a néhány nap múlva várható átadási ceremóniára. Ezt az eseményt már jó ideje várják, de a világjárvány és a miatta bevezetett zárlatintézkedések miatt késedelmet szenvedett. Most végül sor kerül rá.
A 003-as kínai osztály nem nukleáris meghajtású, mint az amerikaiak mind a 11 hordozója, viszont olyan technológiai újításokkal büszkélkedhet, mint az elektromágneses katapultrendszer,
amellyel nagyobb bomba-, illetve üzemanyagteherrel tudnak felküldeni repülőgépeket akár hosszú utakra.
Az amerikaiak feszült figyelemmel kísérik a kínai hadiflotta fejlődését, hiszen a tét a tengeri dominancia az Indiai- és a Csendes-óceán térségében. A kínai flotta fejlődésének jelentőségét látványosan demonstrálta, hogy márciusban órákkal azelőtt, hogy
Joe Biden amerikai elnök telefonon beszélt a kínai elnök Hszivel, a Sandong hordozót áthajóztatták a Tajvani-szoroson.
Kína máris a világ legnagyobb, 355 hajóból álló hadiflottájával rendelkezik. Az amerikai flottához csak 290 hajó tartozik, de a 11 repülőgéphordozó, 14 ballisztikus rakétákkal felszerelt tengeralattjáró és 53 harci tengeralattjáró még mindig nagyobb tűzerőt biztosít a számára.
A Pentagon becslései szerint a 003-as nem kerül hadrendbe 2024 előtt, de a munka máris megkezdődött egy negyedik hordozón amely még hasonlóbb lenne a Gerald R. Ford osztályhoz. Ezt a hajót már atomreaktor hajtanám, és a vízkiszorítása 90-100 ezer tonna lenne. A Ford osztály hajói körülbelül százezer tonnásak.
A 003-asnak egyelőre csak az osztálya kapott nevet, maga az új hajó még nem. Vízkiszorításra a hordozó akkora, mint az amerikai Ford osztályú hajók, a hossza pedig 316 méter. Az eddigi kínai hordozóknál, a 65-70 ezer tonna kiszorítású Liaoningnál és Sandongnál jóval nagyobb, amint a brit hadiflotta újgenerációs büszkeségeinél, az HMS Queen Elizabethnél és az HMS Prince of Walesnél is.
A Liaoning, Kína első repülőgéphordozója 2012-ben került hadrendbe, a korábbi Koznyecov admirális nevű hadihajóból alakították át. Az első hazai építésű hordozó a Sandong volt, a 002-es típus, ez öt éve került szolgálatba. Egyik korábbi hajón sem volt katapult rendszer.
Egy kínai katonai blog szerint a munkák az új kínai hordozón, amelyeket az elmúlt hónapokban felpörgettek, péntekre véget érnek. A ceremóniára készülve a kereskedelmi hajókat már kiparancsolták a hajógyár vizéből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.