BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szupertech repülőgéphordozó óriást bocsát vízre Kína

És ezzel még nincs vége: a Type 003 után jöhet az amerikai újgenerációs Gerald R Ford osztályra még inkább hajazó újabb óriás is. Washington feszülten figyel, az Indiai- és a Csendes-óceán feletti tengeri dominancia a tét.

Harmadik és legfejlettebb repülőgéphordozóját készül a vízre bocsátani Kína. A sanghaji Csiangnan hajógyárról készült műhold felvételek szerint a hordozót amely az új amerikai Gerald R. Ford osztályhoz hasonló technológiai újításokkal szereltek fel felkészítik a néhány nap múlva várható átadási ceremóniára. Ezt az eseményt már jó ideje várják, de a világjárvány és a miatta bevezetett zárlatintézkedések miatt késedelmet szenvedett. Most végül sor kerül rá.

A 003-as kínai osztály nem nukleáris meghajtású, mint az amerikaiak mind a 11 hordozója, viszont olyan technológiai újításokkal büszkélkedhet, mint az elektromágneses katapultrendszer, 

amellyel nagyobb bomba-, illetve üzemanyagteherrel tudnak felküldeni repülőgépeket akár hosszú utakra. 

The future USS Gerald R. Ford (CVN 78) is seen underway on its own power for the first time, April 8, 2017 in Newport News, Virginia. - The first-of-class ship -- the first new US aircraft carrier design in 40 years -- will spend several days conducting builder's sea trials, a comprehensive test of many of the ship's key systems and technologies. (Photo by MC2 Ridge Leoni / US Navy / AFP)
Fotó: MC2 Ridge Leoni / US Navy / AFP

Az amerikaiak feszült figyelemmel kísérik a kínai hadiflotta fejlődését, hiszen a tét a tengeri dominancia az Indiai- és a Csendes-óceán térségében. A kínai flotta fejlődésének jelentőségét látványosan demonstrálta, hogy márciusban órákkal azelőtt, hogy 

Joe Biden amerikai elnök telefonon beszélt a kínai elnök Hszivel, a Sandong hordozót áthajóztatták a Tajvani-szoroson.

Kína máris a világ legnagyobb, 355 hajóból álló hadiflottájával rendelkezik. Az amerikai flottához csak 290 hajó tartozik, de a 11 repülőgéphordozó, 14 ballisztikus rakétákkal felszerelt tengeralattjáró és 53 harci tengeralattjáró még mindig nagyobb tűzerőt biztosít a számára. 

A Pentagon becslései szerint a 003-as nem kerül hadrendbe 2024 előtt, de a munka máris megkezdődött egy negyedik hordozón amely még hasonlóbb lenne a Gerald R. Ford osztályhoz. Ezt a hajót már atomreaktor hajtanám, és a vízkiszorítása 90-100 ezer tonna lenne. A Ford osztály hajói körülbelül százezer tonnásak.

A 003-asnak egyelőre csak az osztálya kapott nevet, maga az új hajó még nem. Vízkiszorításra a hordozó akkora, mint az amerikai Ford osztályú hajók, a hossza pedig 316 méter. Az eddigi kínai hordozóknál, a 65-70 ezer tonna kiszorítású Liaoningnál és Sandongnál jóval nagyobb, amint a brit hadiflotta újgenerációs büszkeségeinél, az HMS Queen Elizabethnél és az HMS Prince of Walesnél is.

1092977452 Public visitors with tickets visit the People's Liberation Army Navy aircraft carrier Liaoning on Saturday of July 8, 2017. 08JUL17 SCMP / Felix Wong (Photo by Felix Wong/South China Morning Post via Getty Images)
Fotó: Felix Wong / South China Morning Post via Getty Images

A Liaoning, Kína első repülőgéphordozója 2012-ben került hadrendbe, a korábbi Koznyecov admirális nevű hadihajóból alakították át. Az első hazai építésű hordozó a Sandong volt, a 002-es típus, ez öt éve került szolgálatba. Egyik korábbi hajón sem volt katapult rendszer.

Egy kínai katonai blog szerint a munkák az új kínai hordozón, amelyeket az elmúlt hónapokban felpörgettek, péntekre véget érnek. A ceremóniára készülve a kereskedelmi hajókat már kiparancsolták a hajógyár vizéből. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.