BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önkéntes felmondásra buzdítanak a Dacia-üzemnél

Akár több tízezer eurót kaphat végkielégítésként az az autógyári dolgozó, aki önként felmond a Dacia romániai üzeménél. Miközben a gépkocsigyártás alaposan meglódult idén, a létszámleépítés lehetséges okai kapcsán pesszimista forgatókönyvek látnak napvilágot.

Sokan felkapták a fejüket a hírre, miszerint az ország egyik legnagyobb munkáltatójának számító Automobile Dacia elbocsátásba kezdett az ország déli részén fekvő autóüzemében. A francia Renault tulajdonában lévő, jelenleg 13 600 alkalmazottat foglalkoztató gyár felajánlotta dolgozóinak, hogy számukra előnyös feltételekkel távozhatnak, ha június 23-áig benyújtják a felmondásukat. 

A felkínált lehetőség értelmében az alkalmazottak a letöltött szolgálati idejüktől függő „lelépési díjra” jogosultak: aki legalább két éve dolgozik a Daciánál, nettó 16 ezer lej (1 lej 80 forint), aki 4 és 8 év közötti munkaidővel rendelkezik, az 70 ezer lejes, akit pedig több mint 16 éve alkalmaztak, az 130 ezer lejes végkielégítésben részesül. (Romániában jelenleg közel 320 ezer forintnak megfelelő összegre rúg az országos nettó átlagbér). Ezen felül kedvezményes áron vásárolhatnak Dacia vagy Renault gépkocsit. Az üzemnél – ahol a mostanihoz hasonló felmondásra buzdításra 2017-ben már volt példa – elsősorban a robotizált, automatizált, digitalizált részlegeken dolgozókat buzdítják arra, hogy éljenek a lehetőséggel, a lépést pedig azzal a szándékkal hajtják végre, hogy növeljék a társaság hatékonyságát. 

Az is kiderül ugyanakkor, hogy számos részlegen nem kizárt a létszámleépítés júliustól, akkortól azonban már nem jár a felmondási prémium.

-
Fotó: AFP

Pedig a Mioveniben 1968-ban alapított, 1999 óta a francia Renault-csoport tulajdonában lévő Dacia-üzem kezd kilábalni a koronavírus-járvány miatti visszaesésből, akárcsak Románia másik autógyára, a craiovai Ford-üzem. A román autógyártók egyesületének adatai szerint az országban csaknem 13 százalékkal nőtt az év első öt hónapjában a járműgyártás az egy évvel korábbihoz képest: január és május között 216 105 gépkocsit gyártottak, ebből 131 063-at a Dacia, 85 042-őt a Ford. 

A Dacia több mint 16 százalékkal, míg a Ford több mint 7 százalékkal növelte termelését. Tavaly a két gyártó együtt 420 755 járművet állított elő, 4 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban, ugyanakkor idén áprilisban gurult le a Dacia-üzem gyártósoráról a tízmilliomodik jármű. A városban aggodalommal fogadták a gyárból érkező híreket, hiszen Mioveni költségvetési bevételeinek 60 százaléka az üzem által befizetett adókból és illetékekből származik. Ugyanakkor kormányzati szinten sem követhetik egykedvűen az ország legnagyobb exportőrénél végbemenő folyamatokat, már csak azért is, mivel az 54 éves autógyár több mint két évtized elteltével ismét tulajdonost cserélhet. 

Azt már korábban bejelentette a francia társaság, hogy több egységre bontja szét szervezetét, külön foglalkoznának az elektromos autók, illetve a hagyományos meghajtású járművek gyártásával, ennek keretében a Dacia is nagyobb működési autonómiát kapna. Ennek következtében felröppent a hír, hogy a franciák esetleg eladnák a romániai üzemet – vagy a részvények egy részét –, ez azonban eddig nem történt meg. 

Emmanuel Macron nemrég Romániában tett látogatása kapcsán ugyanakkor a bukaresti sajtóban olyan cikkek láttak napvilágot, miszerint a francia elnök azért lobbizhatott román kollégájánál, Klaus Iohannisnál, hogy a román hadsereg ne holland, hanem francia gyártmányú korvetteket vásároljon. Ellenkező esetben a franciák állítólag készek akár kínaiaknak is eladni a romániai Dacia-üzemet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.