BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az USA-ban kaszál a Bajnokok Ligájával az UEFA

A streamingszolgáltatók egyre több élő sportközvetítéssel igyekeznek megnyerni a nappaliért folytatott háborút. Az UEFA dupla BL-bevételre számít az amerikai piacon.

Az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) megduplázná a Bajnokok Ligája (BL) Amerikából származó televíziós közvetítési jogdíjait, és jócskán megnövelné az Európa-liga, valamint az Európa Konferencia Liga tévés jogaiból származó bevételt. A Financial Times a tárgyalásokhoz közel álló forrásoktól úgy értesült, hogy a következő hat évben kétmilliárd dollárra számítanak az amerikai piacról.  

Real Madrid Fans Celebrate The 14th Champions League In Cibeles In Madrid
A Real Madrid szurkolói a BL-győzelmet ünneplik – Fotó: Juan Carlos Lucas / AFP

Az UEFA, az Európai Klubszövetség, valamint az amerikai Relevent Sports Group ügynökség közösen értékesíti a közvetítéseket, hatéves csomagot dobnak piacra a 2024–2025-ös szezontól kezdve. Jelenleg a CBS és az Univison rendelkezik az amerikai jogokkal, évi 150 millió dollárt fizetnek érte. Az UEFA minimum a duplájára számít a jövőben. Az ajánlatokat augusztus 15-ig várják, az elbírálásnál az ár csak az egyik szempont, fontos tényező a hálózat nagysága is, szeretnének új közönséget is megnyerni a gurulós focinak. A tendert a Relevent menedzseli. 

Az Egyesült Államokban – szemben Európával – jellemzőbbek a hosszabb távú médiaszerződések. 

Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a jogtulajdonosok hosszabb távra tervezzenek, nagyobb marketingapparátussal növeljék a nézettséget. Az európai szövetség ugyanakkor kockáztat is: arra számít, hogy a magas infláció és a recessziós veszélyek ellenére népszerűbb lesz az USA-ban az európai labdarúgás. Az izgalmasabb meccsek érdekében a korábbi 32 csapatos BL-t 36-ra bővítették ki. A jelek egyelőre biztatók, a BL májusi döntőjét, amelyen a Real Madrid 1-0-ra verte a Liverpoolt, 5,2 millióan nézték az USA-ban. 

Az UEFA azon bátorodott fel, hogy az angol Premier League közvetítési jogait novemberben 2,7 milliárd dollárért vette meg – szintén hatéves időtartamra – a Comcast tulajdonában lévő NBC tévétársaság. Ez a háromszorosa a korábbi periódusért kifizetett összegnek. Az NBC-ügyletet követően a Walt Disney-birodalomhoz tartozó ESPN sportcsatorna a spanyol LaLiga bajnokság jogaiért – nyolc évre – 1,4 milliárd dollárt fizetett. A nyár elején az Amazon és a BT Sport a brit közvetítési jogokat vette meg az UEFA-tól, 2024-től kezdve. Az új hároméves szerződés a BL, az Európa-liga, valamint az Európa Konferencia Liga meccseinek közvetítéséért 1,4 milliárd fontot fizetett, a korábbi szerződés 1,2 milliárdról szólt. Az amerikai a világ legnagyobb szórakoztatóipari piaca, kulcsfontosságú az európai bajnokságok szempontjából. Az UEFA februárban választotta ki a Relevent ügynökséget az amerikai jogok értékesítésére, globális partnere a svájci Team Marketing.  

 

Az európai sztárcsapatok mellett egyre nagyobb üzlet a helyi, amerikai csapatok bajnoksága is. Az Apple és a Major League Soccer (MLS), az amerikai gurulósfoci-bajnokság június közepén kötött tízéves szerződést– 2,5 milliárd dollár értékben. Az Apple a streamingszolgáltatását szeretné felturbózni – nemrég megvették a Major League Baseball péntek esti meccseinek közvetítési jogait is. Az MLS számára hasonló a cél, mint az UEFA-nál, csak fordított irányban: ők Európában, illetve Ázsiában szeretnék népszerűsíteni hazai bajnokságukat.  

FC Cincinnati v Inter Miami FC - MLS
Az FC Cincinnati és az Inter Miami FC rangadója – Fotó: Jason Whitman / AFP

Az ügyletek jelzik, hogy a „nappalikért folytatott csatában”, a streamingszolgáltatások versenyében az élő sportközvetítéseknek egyre nagyobb szerepük van. Az Indian Premier League, az indiai krikettbajnokság közvetítési és streamingjogdíjait a Disney és a Viacom18 vette meg csaknem 6 milliárd dollárért. Az ESPN által közölt adatok szerint az MLS-meccsek nézettsége az ABC és az ESPN tévécsatornán 39 százalékkal nőtt a pandémia előtti időszakhoz képest, egy mérkőzést átlagosan 384 ezren néztek.  

Egyre nagyobb üzlet a női foci is. 

A nemrég Angliában kezdődött női labdarúgó-Európa-bajnokságtól az UEFA rekordbevételt és -nézettséget vár. 

A szövetség szerint 60 millió euró lehet a bevétel, ami csaknem négyszer annyi, mint a 2017-es, Hollandiában megrendezett eseményé volt. Az Angol Labdarúgó-szövetség adatai szerint a rajongók már elővételben megvettek 500 ezer jegyet – Hollandiában összesen adtak el 240 ezret. Az EY tanácsadó cég várakozásai szerint világszerte 250 millióan követik majd a viadalt, 2017-ben még csak 178 milliós volt a nézettség.  

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.