BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Termeléscsökkentésre kényszerül a német ipar, ha be akarja tartani az uniós gázkvótát

A német cégek megpróbálják csökkenteni a gázfelhasználásukat, válaszul a kormány gázspórolási terveire, de a termelés csökkentése nélkül erre csak korlátozottan lehetnek képesek.

A német iparvállalatokat tömörítő egyesületek szerint rövid távon lehetséges a gázról más tüzelőanyagra, például szénre vagy olajra való átállás, de ehhez szükséges a kormány támogatása, az, hogy a magasabb szén-dioxid-kibocsátással járó átállásokat gyorsított eljárásban hagyják jóvá. 
A Mercedes-Benz zöldenergiára cseréli földgázfelhasználását, és a Német Autóipari Szövetség (VDA) szerint más autóipari vállalatok is hasonló intézkedéseket fontolgatnak, azonban ha a teljes autóipar átállna, akár 15 százalékkal is megnőne a szektor villamosenergia-igénye. 

18 May 2022, Lower Saxony, Salzgitter: An APP310-20 electric motor stands next to a VW ID.4 electric car at the VW plant in Salzgitter. Volkswagen is building a battery cell factory at the Salzgitter site for its planned large-scale production of the Group's own battery cells. New battery systems for electric cars are already being developed at the research and development center. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Julian Stratenschulte / DPA Picture-Alliance via AFP

Mindkét lehetőség költségnövekedést okoz az ipar számára, és stabil villamosenergia-hálózatot, valamint gyors bürokratikus jóváhagyást igényel az üzemanyagváltáshoz– mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke.

A BMW közölte, hogy már csökkentette gázfogyasztását, de további megtakarítás csak korlátozott ideig lehetséges a károsanyag-kibocsátás mértékének emelkedése nélkül.
A megtakarításokat az autóiparban központilag kell kezelni a versenysemlegesség biztosítása érdekében– mondta a prémiumautó-gyártó szóvivője.
A Bosch, amely a világ legnagyobb autóbeszállítója, közölte, hogy csökkentették az irodáik és a logisztikai helyiségeik hőmérsékletét, csakúgy, mint a Volkswagen konszern alá tartozó Audi. A VDA elnöke szerint ezek az intézkedések nagyrészt ki is merítik a rövid távú energiamegtakarítási lehetőségeiket.

Bármilyen további csökkentés a termelésbe való nagy horderejű beavatkozásokat igényelne, ami az alkalmazottakra és a beszállítókra nézve is súlyos következményekkel járna – tette hozzá Müller.

A legnagyobb földgázigényű vegyipari szektor az üzemanyag-átállással legfeljebb 2-3 százalékkal csökkentheti a gázfogyasztását a német Nemzeti Vegyipari Szövetség szerint (VCI).

14 July 2022, Saxony, Zwickau: A freight train with new electric vehicles from the Volkswagen Sachsen plant in Zwickau stands next to the factory premises. The VW plant in Zwickau now exclusively produces electric vehicles from the Group. Photo: Hendrik Schmidt/dpa (Photo by HENDRIK SCHMIDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Hendrik Schmidt / DPA Picture-Alliance via AFP


A legkedvezőbb helyzetben a német mérnöki cégek vannak, akik rövid távon 20-40 százalékkal kevesebb gázzal is képesek lehetnek tovább működni, de Matthias Zelinger, a német mérnöki szövetség elnöke szerint a bürokratikus folyamatok leegyszerűsítésére és felgyorsítására van szükség, hogy a vállalatok a tüzelőanyag-átállást és a munkahelyi hőmérséklet csökkentését véghez vihessék.

Az ukrajnai háború kitörése után az orosz gáztól való függőség visszaszorítása érdekében Németország a tavalyi 15,2 százalékról 6 százalékra csökkentette a földgázfelhasználást a villamosenergia-termelésében, és engedélyezte a széntüzelésű erőművek visszakapcsolását is.
A Német Energiaszabályozó Hatóság (Bundesnetzagentur) vizsgálja az ország 2500 legnagyobb ipari gázfogyasztójának a szükségleteit és a vészhelyzetek csökkentésére vonatkozó terveit, hogy felállítsanak egy úgynevezett gázbiztonsági platformot, amely októberben léphet életbe.
A kormány azt is lehetővé teszi a nagy gázfelhasználóknak, hogy a fel nem használt gázmennyiséget aukcióra bocsáthassák, ezzel is stabilizálva a piacot.

A Reuters által megkeresett iparágak képviselői ennek ellenére sem biztosak benne, hogy lesz-e elegendő gáztartalékuk a cégeknek. Figyelembe véve a tüzelőanyag-váltás korlátait, a jelentősebb gázmegtakarításhoz valószínűleg csökkenteni kell a termelésüket, vagy külföldre kell őket áthelyezni.
Az, hogy a vállalatok a termelés csökkentését választják-e az energiatakarékosság érdekében, az aukciós modelltől függ, és hogy a gázmegtakarításért járó lehetséges állami kompenzáció meghaladná-e a termelési veszteségek költségeit – mondta Joerg Rothermel, a VCI energia-szakértője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.