BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Továbbra is az egekben a légi szállítás

Sok cég nem vár tovább a kikötőbe hajózásra várakozó óceánjárókra, ám ez nincs ingyen.

A nemzetközi kereskedelem túlnyomó részét lebonyolító kikötőkben kialakuló dugók hatására kapott szárnyakat a koronavírus-járvány közepette a légi szállítás, és a Financial Times írása szerint nem múló hóbortról van szó, a légi teherszállítás velünk marad.

Bár az ellátási láncok szétszakadozását lassan sikerül befoltozni, és az óceánon történő szállítás rekordmagas díjai is kezdenek közeledni a békeidőkben megszokottakhoz, a Nemzetközi Légi Szállítási Szervezet (IATA) előrejelzése szerint az idei évben 11,7 százalékkal több árut szállíthatnak légi úton, mint 2019-ben, a járvány előtt, sőt még a tavalyinál is 4 százalékkal nagyobb lehet a repülőn utazó áruk volumene.

27 January 2022, Saxony, Schkeuditz: A cargo plane takes off from Leipzig/Halle Airport. On the same day, the German Air Transport Association (BDL) gives an overview of the current situation and presents the industry's key figures for 2021. The focus will be on the impact of the pandemic on German and international aviation and the question of what the prospects are. The development of passenger air traffic and the German air freight business in an international comparison are also examined. Photo: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by JAN WOITAS / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Jan Woitas / DPA Picture-Alliance via AFP

Noha az óceáninál gyorsabb és megbízhatóbb légi logisztika jól vizsgázott tavaly, sokak öröme mégsem felhőtlen a légi szállítmányozás szárnyalása miatt. 

Számos divatcég közölte, hogy az óceáninál azért mindenképpen drágább megoldások miatt veszélybe kerülhet a részvényesek profitja. 

A kanadai luxusmárka, az Aritzia a szállítási költségek miatt 3 százalékponttal kisebb profitra számít idén, a Levi Strauss pedig 0,8 százalékponttal csökkentette várakozásait, míg a Lululemon nyereségéből 1,5 százalékpontot csíphetnek le a növekvő kiadások. A Gap a legutóbbi negyedévben 50 millió dollárt, egy másik ruházati márka, a PVH pedig 12 millió dollárt költött légi szállításra.

A rövid szállítási idő és a kikötésre várakozó hajókénál nagyobb megbízhatóság azonban nem csak anyagi szempontból, az ügyfelek számára előnytelen, de a klímaváltozás szempontjából is rendkívül hátrányos. Az óceánjárók 2019-ben 350-szer több árut szállítottak, mint a repülők, és csak ötször volt nagyobb a szén-dioxid-kibocsátás.

Ennek ellenére az előnyök fontosabbnak bizonyultak a döntéshozók számára, különösen, hogy bár enyhült a nyomás az ellátási láncokon, azok még mindig nem működnek zökkenőmentesen.

A ruházati márkák – különösen a fast fashion világából – már régóta támaszkodtak a légi szállításra, ám újabban más szektorok is elkezdtek érdeklődni a megoldás után, így például a biztonsági és technikai felszereléseket gyártó Brady is. Ráadásul ahogy az óceánjárók, úgy a repülők esetében is csökkentek a szállítási díjak. A Sanghajból az Egyesült Államokba tartó csomagok ára például a decemberi csúcs felére csökkent, igaz, ez még mindig több mint duplája a 2019-es díjaknak.

A divatmárkák profitját felemésztő szolgáltatás ugyanakkor a légitársaságok számára mentőövet jelenthet. 

A Delta legutóbbi gyorsjelentésében például minden idők legjobb légi szállítmányozási bevételéről számolt be: 46 százalékkal volt magasabb a 2019-es értéknél. A cég vezérigazgatója, Ed Bastian szerint az ellátási láncok még mindig sok fennakadással működnek, ami nem fog megoldódni a következő 12 hónap alatt.

Az áruszállítás aránya megtriplázódott 2016 és 2021 között a légitársaságok bevételeiben az IATA vezető közgazdásza, Marie Owens Thomsen szerint, ám hozzátette, ez a személyforgalom járvány előtti szintjeinek utolérésével ismét csökkenhet.

A légi szállítás tartós erősödésére fogad mindenesetre a Boeing és az Airbus, az előbbi a következő két évtizedben 80 százalékkal több teherszállító gépet lát üzemelni, az utóbbi 2041-ig 50 százalékkal növelné szolgálatot teljesítő szállítógépei számát. Azonban nem csak a repülőgyártók, de az óceánok urai is úgy gondolják, hogy velünk maradnak a repülőn mozgatott áruk. A dán Maersk áprilisban jelentette be légi részlegét, a francia CMA CGM pedig tavaly novemberben rendelt hat repülőgépet a születőben lévő részlege számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.