Óvatosságra készteti a hajótulajdonosokat, hogy Kína folytatja a hadgyakorlatokat a Tajvani-szorosban. A Kína és Tajvan közötti keskeny átjárón keresztül haladt át az év első hét hónapjában a világ 5400 működő konténerhajójának mintegy 48 százaléka, a legnagyobb tonnatartalmú hajóinak pedig a 88 százaléka – ehhez képest a hajómegfigyelési adatok szerint
szombat óta alig több mint negyven hajó szelte át a Tajvan fő kikötőjétől délre fekvő kínai gyakorlatozási zónát
– számolt be a Bloomberg. Egyes hajótulajdonosok megtiltották a hajóiknak, hogy áthaladjanak a szoroson, mások a gyakorlatozási zónák körül navigáltak, emiatt nem közelítik meg a többi között a dél-tajvani Kaohsziung kikötőjét sem. Tovább nehezíti a dolgukat, hogy Peking hétfőn nem pontosította, hol tartották a hadgyakorlatot, és nem tett közzé újabb navigációs figyelmeztetéseket a Tajvan közelében zajló éleslövészetekre vonatkozóan sem.
A Tajvani-szoroson haladnak át a világ második és harmadik legnagyobb gazdaságából, Kínából, Japánból, valamint a technológiai központnak számító Dél-Koreából és Tajvanról nyugatra tartó hajók, amelyek az ázsiai ipari központokból szállítják az árukat az európai, az amerikai és a többi piacra. A számok alapján egyértelmű, hogy bármilyen fennakadás az ottani forgalomban vagy akár a hajók más útvonalra terelése újabb csapást mérne a globális ellátási láncokra a koronavírus-járvány és az ukrajnai invázió után, a hatása kiterjedne a teljes árupiacra, és felhajtaná az árakat.
Sokat veszítene Kína is, amely a világ legnagyobb exportőre, ráadásul egy olyan időszakban, amikor az Egyesült Államokba irányuló áruszállítás csúcsszezonja van.
A hatás Tajvan gazdaságára katasztrofális lenne, hiszen a sziget exportjának a 42 százaléka Kínába és Hongkongba irányul , a TSMC adja a világ csipgyártó kapacitásának 90 százalékát, az Apple beszállítója, a Foxconn pedig gyárt és összeszerel elektronikai termékeket az amerikai mellett a világ legnagyobb cégei számára. A múlt heti hadgyakorlaton a kínai haditengerészet bebizonyította, hogy képes blokád alá venni az egész szigetet, és megakadályozhatja a kereskedelmi hajók ki- és belépését.
„Nem tudom, hogyan tudná túlélni a technológiai ipar globális ellátási lánca azt a katasztrófát, ha Tajvan leállna egy időre. Potenciálisan legalább három-négymilliárd dollár értékű munka esne ki”
– mondta a Financial Timesnak Dan Nystedt, a TriOrient Investments alelnöke.
A szoros esetleges lezárásának óriási zavaró hatása lenne mindenre Anoop Singh, a Braemar hajóbróker vezető elemzője szerint is. Bár az éleslövészeti gyakorlatok „rendkívül gyakori eseménynek számítanak a tengeren”, tette hozzá, ezek általában a kevésbé forgalmas területekre korlátozódnak. A Tajvani-szoroson viszont naponta átlagosan csak nyersolajból és olajtermékből egymillió hordónyi halad át, vagyis „ez a víz jellemzően nagyon-nagyon zsúfolt”. Singh elmondta, hogy legalább két nagy hajótulajdonosról tud, akik arra kérték a hajókat, hogy kerüljék el a szorost, miután a térségből éles lövésekről érkeztek jelentések. „A legtöbben valószínűleg követni fogják a példájukat” – vélekedett.
Bár a hajók megkerülhetik Tajvan keleti partjait a Fülöp-tengeren keresztül, ami csak néhány nappal hosszabbítaná meg az utat, az alternatív útvonalakon is nehézségekkel szembesülnek. A Fülöp-szigetek és Tajvan közötti Luzon-szoros kínál egy lehetséges észak–déli útvonalat, de
a Dél-kínai-tengeren a tájfunszezon miatt kockázatos az utazás.
A Fülöp-szigeteket körülvevő térségben több a trópusi ciklon, mint bárhol máshol a világon, évente átlagosan húsz. Három tájfun tavaly elég messzire jutott ahhoz, hogy még a hongkongi és a sanghaji kikötőkben is megrongálja a hajókat, és zavarokat okozott az ellátási láncban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.