Két, magyarországi gyárépítést tervező kínai vállalat közös fejlesztéséről érkeztek friss bejelentések: a NIO elektromos luxusautó-gyártó és a Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) akkumulátorgyártó együttműködése szeptember végére érik be, akkortól vehetik ugyanis át első megrendelőik a NIO ET5 első példányait.
A Tesla Model 3 babérjaira törő szedán nagy sikernek ígérkezik.
A NIO szokásaitól eltérően első alkalommal közölte az egyik új modelljére felvett előrendelések számát, amely már a kétszázezret közelíti, jó időre lekötve a kínai autógyártó kapacitásait.
A cég bevált marketingfogásokkal is növeli a keresletet, a megrendelés mellé 300 dollárt letéve 750 dollár értékű extra felszereléshez jut az ügyfelük. A NIO havi tízezer autó legyártására méretezett első üzeme mellett belép a termelésbe a második, Hefejben lévő egység, amely csak az ET5-öt gyártja, és amely a jövő év első negyedében érheti el a havi 25 ezer darabos teljes kapacitását.
A NIO tavaly decemberben mutatta be a szakmai közönségnek a sikermodellnek szánt ET5-öt, amelynek
alapárát 47,5 ezer dollárban, azaz 19 millió forintban határozta meg.
És ebben a villanyautó-vásárláshoz nyújtott állami támogatás még nincs is benne.
Az alapár további, legkevesebb 10,2 ezer dollárral (4,08 millió forint) csökken, amennyiben a vásárló nem ragaszkodik a saját akkumulátorhoz, hanem a bérleti lehetőséget választja és a NIO automata cseretelep-hálózatán percek alatt új, teljesen feltöltött akkumulátort kap a kocsijába. A művelet egyszerű és látványos, elég – az Európában elsőként – Norvégia nagyvárosaiban már működő rendszerre utalni.
Az előzetes információk szerint a NIO éppen ezeknek az automata cseretelepeknek a gyártását hozza Magyarországra, és elvileg az akkumulátorkészletért sem kell majd messzire mennie, hiszen Debrecennél létesül Európa legnagyobb akkumulátorgyára CATL 7,34 milliárd eurós beruházásában, s a világpiac 34 százalékát uraló társaság egyben a NIO házi beszállítója.
Az ET5-ös elektromotorjait is CATL-akkuk látják el energiával. Az ET5 a BMW 3-as sorozatát nyomhatja le elsőként a kínai iparági szakértők szerint, a Tesla nagyobb, de nem emészthetetlen falatnak ígérkezik. Hasonló folyamat ismétlődhet meg, mint amikor a sanghaji Gigafactoryban gyártani kezdett Tesla Model 3 kiütötte a ringből a Mercedes C-osztályt.
Ami a Teslát illeti, alig győzi kielégíteni kínai vásárlók rohamát:
a tavaszi járványkorlátozások miatt minimálisra csökkentett termelés újbóli felfuttatásának köszönhetően tovább rövidítették két, Sanghajban gyártott modelljükre a várakozási időt. A hátsókerék-meghajtású, belépő szintű Model Y crossovereket már egy-négy héten belül leszállítják, míg ennek két nagyobb teljesítményű változatára 12-20 hét közötti a becsült várakozási idő.
Minden esetben négy héttel rövidítettek. Az eladási listákat vezető Model 3 esetében már júniusban módosították a határidőket. Itt fordított a helyzet: az erősebb, Performance változatra 12-16 hetet kell várni, a hátsókerék-meghajtásúra szintén 16-20 hetet. Ezeknél is
4-4 héttel kurtították meg a szállítási időt.
A CATL egy másik bejelentés révén is a figyelem középpontjába került. Az ő harmadik generációs akkumulátoraikat szerelik ugyanis a Zeekr 009-es modelljeibe, s amelyekkel
elsőként érhetik el az 1000 kilométeres hatótávot egyetlen feltöltéssel.
A Zeekr 009-es a többcélú felhasználásra tervezett jármű (MPV), amelynek forgalmazását 2023 első negyedévében kezdik meg, elsőként Kínában.
A luxuskategóriájú villanyautóban a CATL áprilisban bemutatott új, helytakarékos cellacsomagolási technológiáját (cell-to-pack) vetik be, amellyel 13 százalékkal nagyobb teljesítményt lehet kicsiholni, mint a 4680-as formátumú cellákból, amelyekre a Tesla építi a jövőjét.
Úgy volt, hogy a cell-to-pack technológiát a CATL dél-koreai partnerének a Hyundai csoport márkáinak (Hyundai, Kia és Genesis) következő modelljeibe építik majd be, de ezek sorozatgyártását még nem jelentették be, úgyhogy az úttörő szerep a Zeekr-nek jut. E cég a Volvo, a Polestar, a Proton és a Lotus tulajdonosaként is ismert kínai Geeely tavaly márciusban alapított elektromos luxusautó-márkája.
A cell-to-pack technológia mellett a CATL az idén saját akkumulátorcsere-technológiáját (Evogo) is bemutatta, amellyel egy perc alatt frissre lehet cserélni a kimerült energiatárolót. A technológiát egyelőre tíz kínai nagyvárosban vezetik be, és felhasználókat is keresnek hozzá. Sajtóhírek szerint a Geely nem lesz közöttük, inkább a saját akkucsere technológiáját fejleszti.
Fejlesztések terén a világ legnagyobb autógyártója, a mostanában gyártási nehézségekkel küzdő Toyota sem akar lemaradni. Szerdai bejelentése szerint 5,3 milliárd dolláros beruházásban saját akkumulátorellátásához épít ki kapacitásokat Japánban és az Egyesült Államokban.
A 2024 és 2026 környékén termelésüket megkezdő üzemek összkapacitása évi 40 gigawattóra lesz a tervek szerint. Összehasonlításképpen: a Volkswagen csoport 2030-ig megépíteni tervezett hat európai akkugyára egyenként rendelkezik majd ekkora kapacitással.
A Toyota lépése egyben azt jelenti, hogy a hibrid technológia úttörője és koronázatlan királya a befektetői óhajok – értsd: nyomás – előtt is meghajolva végre kész beszállni a tisztán elektromos hajtású járművek gyártásába. A társaság 57 milliárd dolláros programot hirdetett még tavaly arra, hogy 2030-ra villamosítsa modellpalettáját. Az összeg felét tisztán elektromos járművek fejlesztésére fordítják – írja a Reuters.
Mindazonáltal a
Toyotánál nem bíznak az elektromos forradalom gyors lefolyásában,
azzal számolnak, hogy a villanyautó-eladásaik az évtized végén évi 3,5 milliónál tartanak csak, ez a jelenleg legyártott teljes éves Toyota-mennyiség alig több mint harmada.
A Honda egyébként hétfőn jelentette be, hogy dél-koreai partnerével, az LG Energy Solutionnal közösen 4,4 milliárd dolláros akkugyárat épít az Egyesült Államokban.
A japán gyártók hirtelen támadt érdeklődése az amerikai beruházási lehetőségek miatt egyébként annak a nemrég elfogadott 430 milliárd dolláros klímavédelmi csomagnak is köszönhető, amely az Egyesült Államok határain kívül összeszerelt villanyautókat eleve kizárja az adókedvezményekre jogosultak köréből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.