BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre jobban meghúzzák a britek a nadrágszíjat, pang a kiskereskedelem

Júliusban nőttek ugyan a brit kiskereskedelmi eladások, a hosszú távú trend azonban változatlanul csökkenést mutat, a fogyasztói bizalom pedig zuhan az infláció miatt.

A kiskereskedelmi forgalom volumene inflációs és szezonális kiigazítással 0,3 százalékkal emelkedett a júniusi 0,2 százalékos csökkenés után – közölte pénteken a Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS). Éves összehasonlításban 3,4 százalékos a visszaesés az előző havi mínusz 6,1 százalék után. A piacok havi bázison 0,2, éves összehasonlításban 3,3 százalékos csökkenést vártak, így mindkét adat jobb lett az előrejelzésnél. 

A woman carrying a basket full of groceries passes frozen foods on sale for only £1 in the aisle of an Iceland supermarket as the Office for National Statistics (ONS) announces inflation in the country rose to 9.1% in May, with food prices soaring on 21st June, 2022 in Wakefield, United Kingdom.
Fotó: Daniel Harvey Gonzalez / Getty Images


Ez azonban nem ad okot optimizmusra. A júliussal zárult három hónapban ugyanis az eladások 1,2 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához képest, vagyis 

tavaly nyár óta folytatódik a lefelé tartó trend, az emberek összehúzzák a nadrágszíjat. 

A múlt hónapban csökkentek az üzemanyag-eladások, mivel a nagyon meleg időjárás miatt kevesebben utaztak, és visszaesett a ruházati és háztartási cikkek forgalma is. „A visszajelzések továbbra is azt mutatják, hogy a fogyasztókat visszafogják a megemelkedett árak, valamint a megfizethetőség és a megélhetési költségek miatti aggodalmak” – idézte a Sky News Darren Morgant, az ONS gazdasági statisztikával foglalkozó igazgatóját.
Ezt igazolják a GfK szintén pénteken nyilvánosságra hozott adatai is, amelyek szerint a megélhetési költségek és a gyenge gazdasági kilátások miatti „akut aggodalmak” hatására történelmi mélypontra esett vissza az országban a fogyasztói bizalom. 

Az index augusztusban mínusz 44 pontra zuhant a júliusi mínusz 41 pontról – ilyen alacsony szintet a statisztikák kezdete, 1974 óta nem mértek, 

a Reuters által megkérdezett elemzők mínusz 42 pontot prognosztizáltak. Romlott a háztartások megítélése a saját pénzügyeiket és az általános gazdasági helyzetet illetően is, mind az elmúlt 12 hónapra visszatekintve, mind pedig az előttük álló évre vonatkozóan. „Valamennyi mutató csökkent” – hangsúlyozta Joe Staton, a GfK ügyfélstratégiai igazgatója.

TARLETON, UNITED KINGDOM - JULY 22: In this photo illustration a shopping trolley is filled with groceries at the new Tarleton Aldi store on July 22, 2022 in Tarleton, United Kingdom.  Aldi is the UK’s fifth largest supermarket chain and has 950 stores. The new Aldi store is the first in the Preston area. (Photo illustration by
Fotó: Christopher Furlong / Getty Images


A brit fogyasztói hangulat az elmúlt egy évben folyamatosan romlott az infláció meredek emelkedésével, aminek ráadásul még nincs is vége. A fogyasztói árak emelkedésének üteme 10,1 százalékra ugrott júliusban, a Bank of England előrejelzése szerint októberre 13 százalék fölé emelkedik, az amerikai Citi bank közgazdászai szerint pedig a jövő év első három hónapjában valószínűleg 15 százalék feletti éves szinten tetőzik. A jegybank arra is figyelmeztetett, hogy az elszabaduló infláció valószínűleg még az idén recesszióba dönti a gazdaságot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.