Az elektromos autók németországi töltőállomásait üzemeltető cégek panaszt nyújtottak be az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságához, mert szerintük a német állami támogatási rendszer sérti az uniós versenyjogi szabályokat - írta meg a Handelsblatt. A panaszosok közé tartozik az Allego, amely a Szövetségi Hálózati Ügynökség adatai szerint Németország harmadik legnagyobb töltőállomás-üzemeltetője, valamint az Inspire egyesület, amelynek tagjai olyan nagy töltőállomás-üzemeltetők, mint a Fastned, az Ionity és az Ewe Go.
A 2 milliárd eurós összértékű projekben a kormány fizetne a részt vevő cégeknek a töltőparkok kialakításáért, valamint nyolc éven át vállalná a működési költségeket is, cserébe árplafon meghatározásának jogát követelik, mely az előzetes információk alapján 44 eurócent lenne kilowattóránként. Az érintett cégek szerint a támogatásból kimaradó vállalatok ezzel versenyhátrányt szenvednének el, mert vagy kénytelenek lennének olcsóbban adni ők is a villamosenergiát vagy ügyfeleket veszítenének.
Ez egy tervgazdaság a piacgazdaság helyett. Ha a támogatott töltőállomások közel lesznek a meglévő töltőparkokhoz , akkor a vásárló valószínűleg a kedvezőbb helyszínt választja, így a nem támogatott magánberuházások versenyhátrányba kerülnének - nyilatkozta a Handelsblattnak Ulf Schulte az Allego németországi vezetője.
Azoknak a cégeknek, amelyek az elmúlt tíz évben magánfinanszírozású töltőállomásokat hoztak létre, most tönkre mehetnek, ha az állam most egyfajta állami működtetőként lép fel, és beavatkozik a piacba - vázolta a helyzetet Katharina Boesche, az Inspire egyesület elnöke.
A panaszosok szerint a kormánynak állami támogatásként kellett volna a projektet jelentenie a Bizottságának, de ezt nem tette meg. Szerintük, ha lett volna ilyen bejelentés, a Bizottságnak közzé kellett volna tennie erről egy határozatot, amely nem létezik.
A projekt ötletgazdája a volt közlekedési miniszter, Andreas Scheurer volt, melyet utódja, a szabaddemokrata Volker Wissing visz tovább. Eszerint 2023-ra 1100 szövetségi finanszírozású gyorstöltő-állomást kellene létrehozni szabályozott villamosenergia-értékesítési árakkal. Az Allego szerint az állami támogatás helyett inkább fel kellene gyorsítani a jóváhagyási folyamatokat és a lassú csatlakozási folyamatokat a villamosenergia hálózathoz, mert jelenleg 18 hónapig is eltarthat egy töltőállomás engedélyezési eljárása.
Az EU Bizottsággal folytatott tárgyalásain a német kormány a piaci kudarc elkerülésével érvel a projekt mellett, állítják a tárgyalásokat ismerők. A Szövetségi Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) szerint viszont az országos ellátás biztosításához nincs szükség állami beavatkozásra. A BDEW elemzése szerint a német hálózat tervezett helyszíneinek 28 százaléka magánberuházás, melyek 150 kilowatt teljesítményű ultragyors töltésű, úgynevezett HPC töltőállomások, és további 29 százalékuk rendelkezik 150 kilowattig terjedő gyorstöltővel. Ágazati vizsgálataikban mind a Szövetségi Kartellhivatal, mind a Monopóliumok Bizottsága arra a következtetésre jutott, hogy Németországban működik a töltőállomás-üzemeltetői piac, és további bővülésre lehet számítani.
Ha a Bizottság úgy ítéli meg, hogy a töltőhálózat sérti az állami támogatásokról szóló jogszabályt, követelheti a német kormánytól a projekt leállítását vagy újabb, módosított pályázat kiírását, és a már kifizetett támogatásokat vissza kellene fizetni.
A közlekedési minisztérium közleményében leszögezte: átlátható és az állami támogatásoknak megfelelő pályázati eljárást fognak lefolytatni, és a projekt részleteiről a Bizottsággal rendszeresen egyeztetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.