A világ vezető LNG-kereskedői akár több százmillió dollár értékű veszteséget könyvelhetnek el, miután több terminálnál is akadozott a működés, így a hiányzó készleteket a cégeknek a spot piacokon kellett pótolniuk – írja a Reuters.
Nem szerepelt a tervek között sem az amerikai, sem a nigériai, sem az ausztrál terminálok zavara, így az olyan olajipari óriások, mint a BP vagy a Shell, kénytelenek voltak emelkedett árakon alternatív forrásokat szerezni. Miután az Ukrajna elleni orosz támadást követően bezuhantak a vezetékes szállítások Oroszországból Európa felé, tovább emelkedtek az árak.
A texasi Freeport terminál júniusban volt kénytelen leállni, a szállítmányok pótlása több mint 500 millió dollárjába került a BP-nek iparági források szerint. A BP évi 18 millió tonnányi készletéből mintegy 4 millió tonnát szolgáltatott volna a freeporti létesítmény. A második legnagyobb LNG-üzem az Egyesült Államokban nem csak a BP, de a francia TotalEnergies számításait is keresztülhúzta, a cégnek a mostani negyedévben 8 szállítmányt kell pótolnia.
A Freeport évente 15 millió tonna LNG-t állít elő, ha nincsenek a mostanihoz hasonló termelési zavarok.
A cseppfolyósított gáz piacán a kereskedők általában a termelőkkel és a fogyasztókkal külön-külön kötnek üzletet, és ritkaság, hogy egy-egy üzem leállása miatt vis major helyzetet hirdetnek. A világ legnagyobb LNG-kereskedőjét, a Shellt pedig az oroszországi Szahalin 2. projekt elhagyása sújtotta, 4 százalékkal csökkentve a cég LNG-termelését a második negyedévben. Ugyanakkor az olajtársaság továbbra is kap szállítmányokat a projekthez kapcsolódó hosszú távú megállapodások értelmében.
A jövőbeli szállítmányok sorsa azonban kérdéses, miután Moszkva ultimátumot adott a külföldi befektetőknek, hogy jelentkezzenek részesedésükért az eddigi vállalkozást lecserélő új szervezetben. A cég vezérigazgatója, Ben van Beurden szerint azonban valószínűtlen, hogy részt vesznek az új holdingban. Szakértők szerint a csökkenő szállítások miatt a Shell mintegy 200 millió dollárral kereshetett kevesebbet a második negyedévben.
Tovább rontja a cég helyzetét az ausztrál Prelude úszó LNG-terminál kimaradása és a nigériai Bonny Island terminál problémái. Az évi 22 millió tonna előállítására alkalmas afrikai létesítmény működését a vezetékeket megcsapoló tolvajok nehezítik.
Ezeket a veszteségeket a magas olajárak és a finomítói hasznok bőségesen ellensúlyozták,
úgyhogy az olajtársaságoknak nincs okuk a panaszra. Európa az idei év első hét hónapjában 75 millió tonna (vagy 100 milliárd köbméter) LNG-t vásárolt, ami közel áll a teljes tavalyi behozatalhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.