BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tenger alatti tárolókba rejtik a szén-dioxidot

A felhagyott norvég tengeri szénhidrogén-mezők feltöltésével a klímavédelmet szolgálják.

Megszületett az első tenger alatti szén-dioxid-tárolásról szóló óriásüzlet a Northern Lights és a Yara International között. Ennek jegyében a norvég Equinor, a brit Shell és a francia TotalEnergies által alapított Northern Lights 2025-től évi 800 ezer tonna szén-dioxidot fogad be és tárol az Északi-tenger alatt kialakított földtani formációkban a szintén norvég Yara International műtrágyagyártó Hollandiában működő leányvállalata, a Yara Sluiskil megbízásából. 

26,June,2015,,Sluiskil,,The,Netherlands.,Aerial,View,Of,Fertilizer
Fotó: Shutterstock

A tengerfenék alatti természetes földtani képződmények, felhagyott szénhidrogénmezők által kínált tárolás lehetőségével Anders Opedal, az Equinor vezérigazgatója szerint új távlatok nyílnak meg a klímavédelemben, megkönnyítve a 2050-es, zéróemissziós célok elérését. 

A Yara Sluiskil hollandiai műtrágyagyárában (képünkön) keletkező szén-dioxidot először sűrítik, majd 

cseppfolyós állapotban, hajókon szállítják a tárolókhoz,

ahol speciális berendezésekkel injektálják a zárt formációkba. 

A Northern Lights rendelkezésére álló, Norvégia legnagyobb gázmezője, a Troll közelében lévő, évi 1,5 millió tonnás tárolókapacitást a Yara-üzlettel gyakorlatilag lefedték, ám a cég évi 5-6 millió tonnás, az ipari melléktermékként keletkező szén-dioxid elrejtésére alkalmas „telephelyeket” keres és tesz tárolásra alkalmassá az Északi-tengeren.

A norvég kormány már húsz éve foglalkozik az üvegházhatású gázok hosszú távú semlegesítését és tenger alatti tárolását célzó projekttel, amelyet Longship névre kereszteltek. 

Ezt Oslo 80 százalékban finanszírozza, azzal a kikötéssel,

hogy az ebben részt vevő partnerei üzleti modellt dolgoznak ki a tárolásra, és szolgáltatásukat a norvégok mellett más európai iparvállalatok számára is elérhetővé teszik. A Northern Light a Longship projekt szállítási és tárolási feladatait vállalta magára. 

A norvég olaj- és energiaügyi minisztérium tavaly szeptemberben írt ki pályázatot az Északi- és a Barents- tengeren természetes szén-dioxid-tárolók kialakítására. A tenderre a decemberi határidőre öten jelentkeztek: a Shell és az Equinor egyedül és együtt is – a Northern Lights tagjaként –, a Horisont Energi, valamint a Var Energi. Az utóbbi az olasz Eni norvégiai leányvállalataként a Horisonttal és az Equinorral szövetkezett a Barents-tengeri tároló kialakítására. 

A Yara Sluiskil ammónia- és műtrágyagyártó követendő példával jár elöl a klímavédelemben. A holland vállalat közleményében üzleti partnereit és saját magát is méltatta, mérföldkőnek nevezve a megállapodást, amelynek anyagi vetületeit egyelőre nem hozzák nyilvánosságra. 

A Yara International árfolyama
 

Ez lesz az első határokon átívelő szén-dioxid-tárolási üzlet, amelynek keretében az üvegházhatású gázt a tengerfenék alatt 2600 méteres mélységben ejtik csapdába. A Yara 1990 óta évi 3,4 millió tonnával csökkentette szén-dioxid-kibocsátását, és a maradékról is megfelelően gondoskodni akar. 

A vállalat tetemes mennyiségű szén-dioxidot hasznosít újra üvegházi növénytermesztéshez, szénsavas italok összetevőjeként és más célokra, például karbamid és AdBlue előállítására, amely a dízelmotorok káros gázainak csökkentésére szolgál – derül ki a közleményből. 

Az 1905-ben alapított Yara 17 ezer dolgozót foglalkoztató, mezőgazdasági segédanyagokat gyártó és integrált megoldásokat kínáló óriásvállalat, amely több mint 60 országban tevékenykedik. Tavalyi forgalma 16,6 milliárd dollár volt. 

A cég a zéró emisszió elkötelezett híve, ezt a fenti projekt mellett a Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó tulajdonosaként is elmondhatja magáról.

Fotó: AFP

Az egy fuvarral 120 darab 20 lábas szabványkonténer szállítására alkalmas, 80 méter hosszú hajó ugyanis teljesen elektromos hajtású, 6,7 megawattos motorja 19 kilométer per órás csúcssebességre képes, mi több, teljesen önvezető. Ezt a képességét azonban nem mindenhol mutathatja meg, mivel az egyes hatósági szabályozások még nem tudják kezelni ezt az opciót.

A Yara Birkeland a tulajdonosáról, a Yara Internationalról és alapítójáról, Kristian Birkeland norvég tudósról kapta a nevét.

A 25 millió dollárba kerülő hajó megépítési költségének harmadát a norvég kormány vállalta magára. 

A Yara Birkeland az Oslótól délnyugatra fekvő Heroya és Brevik kikötője közötti 13 kilométeres szakaszon ingázik vegyszereket és műtrágyát szállítva, és a tervek szerint évente 40 ezer konténerfuvarral csökkenti a közúti teherautó-forgalmat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.