BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszafogadta a H&M-et az Alibaba piactere

Egyéves fogyasztói bojkott után megbocsátottak a H&M-nek, és visszaengedték termékeit a Tmall online áruházába. A svéd ruházati cég cserébe tartja magát ahhoz, hogy nem fog Hszincsiangban termelt gyapotot felhasználni.

A ruházati termékekről, táskákról és pénztárcákról ismert H&M visszatért a kínai Tmall nevű online piactérre – írja a Bloomberg. Az Alibaba csoporthoz tartozó online kereskedelmi platformra való „visszaszivárgás” érdekében a H&M heti rendszerességgel ült tárgyalóasztalhoz az Alibabával – mondták az ügyre rálátó, nevük elhallgatását kérő források a Bloombergnek. A H&M nem kívánt nyilatkozni, az Alibaba pedig nem reagált az amerikai hírügynökség megkeresésére.

People walk past a store of Swedish clothing giant H&M in Beijing on March 25, 2021. (Photo by NICOLAS ASFOURI / AFP)
Fotó: Nicolas Asfouri / AFP

A svéd vállalat boltjai továbbra is fehér foltként szerepelnek az Apple Maps és a kínai Google, a Baidu térképén.

 

 

„Kínát illetően még mindig bonyolult helyzetben vagyunk” – ismerte el Helena Helmersson, a H&M vezérigazgatója még márciusban. A fejlemények ellenére a Tmall-felhasználóknak nehézséget okozhat az üzlet megtalálása, mivel csak HM Official Flagship Store szavak beírása esetén jelenik meg az bolt a képernyőn. A HM vagy H&M kifejezések esetén nem jelenik meg a hivatalos áruház. Ez gyakran előfordul, amikor a kínai online piacterek és a közösségi médiumok egyes érzékeny szavakat kívánnak szűrni.

A gyapotbojkott

A Kína északnyugati részén található, nyolc országgal határos Hszincsiang a távol-keleti ország legnagyobb tartománya. Közel 26 milliós lakosságának majdnem 45 százalékát adják a muszlim vallású ujgurok, őket a han kínaiak követik 42 százalékkal. Kisebb arányban élnek itt kazahok, kirgizek, mongolok és még oroszok is.

Hszincsiang hatalmas kiterjedésű ütközőzóna, egyben gazdasági szempontból is fontos. A régió szénben, olajban és földgázban is gazdag, területén fontos kereskedelmi útvonalak haladnak át, például a Kínai–Pakisztáni Gazdasági Folyosó. 

A tartomány az ázsiai ország vezető gyapottermelője, a globális termés ötödét, a hazai termés 80 százalékát adja.

Az elmúlt években a tartomány függetlenségért küzdő ujgur terrorszervezet, a Kelet-turkesztáni Iszlám Mozgalom (ETIM) több véres merényletet is végrehajtott Kínában, mire válaszul a hatóságok átnevelőtáborokra zárták a népcsoport több tízezer tagját. Pekinget a nemzetközi közösség azzal vádolja, hogy brutálisan elnyomja az ujgurokat, illetve kényszermunkára kényszeríti a nemzetiség tagjait, például gyapotszedésre. Peking következetesen tagadja a vádakat, mondván: intézkedései a terrorizmus és a szeparatizmus elleni küzdelmet szolgálják.

A hszincsiangi emberi jogi visszaélésekről szóló jelentések miatt tavaly márciusban az Európai Unió, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok szankciókat vezetett be Kína ellen. 

Erre hivatkozva a H&M közölte, hogy nem fog ott termelt gyapotot felhasználni, és kifejezte aggodalmát az ujgurok helyzetével kapcsolatban.

Emiatt a céget élesen bírálták a kínai közösségi médiában, eltávolították a Tmall kínai online piactérről, és törölték az applikációit a hazai telefongyártók alkalmazásboltjaiból. Üzletei nem jelentek meg az Apple és a Baidu térképein sem. A cég maradhatott ugyan az országban, saját honlapján és boltjaiból is eladhatott termékeket, de erős bojkottal nézett szembe.

Amellett, hogy eltűnt az online piacterekről és a térképekről, mintegy hatvan üzlete bezárt, ami a márka teljes kínai hálózatának nagyjából 12 százalékát adta. Bár a ruházati óriás kevésbé összpontosít Kínára, mint például a Nike, az ázsiai ország az eladások mintegy 3 százalékát adja, egyben a H&M legnagyobb gyártási központja is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.