A szerb kormány igyekszik mind jobban a „szárnyai alá” venni a nemzeti légitársaságot, ennek jegyében 1,82 millió újonnan kibocsátott Air Serbia-részvényt vásárolt az újabb feltőkésítési körben. Szerbiának 2013-ban még csak 51 százalékos tulajdonrésze volt a cégben, ez a most lebonyolított részvénykibocsátás után 83,58-ra nőtt. Így az Egyesült Arab Emírségekhez tartozó Etihad Airways tulajdoni hányada a társaságban 16,42 százalékra zsugorodott.
Mindez korántsem jelenti azt, hogy stratégiai partnerük, a korábban 40 millió dolláros követelését tulajdonrészre váltó arab légitársaság kivonulna a cégből – hangsúlyozta közleményében az ezt feltételező, „légből kapott” híresztelésekre reagálva az Air Serbia.
Az Etihad az Air Serbia stratégiai partnere, tapasztalatával, ismereteivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy modern európai céggé váljon a légitársaság A cég képviselői tevékenyen részt vesznek a vállalat felügyelőbizottságának munkájában, együttműködnek a légitársaság menedzsmentjével.
Hozzátették: az is
téves információ, hogy az állami költségvetésből több mint 200 millió eurót csatornáztak volna át a légitársaság kasszájába.
A vezetőség ugyanakkor emlékeztet arra, hogy 2020 márciusa után a járvány miatt a nemzetközi légi forgalom soha nem tapasztalt válságba süllyedt, és ennek a következményei máig érezhetők.
Szerbia 2020 decemberében emelte legutóbb az egykor JAT néven repülő Air Serbia alaptőkéjét, akkor az állam tulajdonrésze 51-ről 82 százalékra növekedett. A mostani második feltőkésítés pedig a 2021 folyamán keletkezett üzletviteli zavarokat volt hivatott elhárítani.
A pandémia előtt az Air Serbia jól működött, 2019-ben valamivel több mint 9 millió eurós (akkori árfolyamon 3,1 milliárd forint) nyeresége volt. 2020-ban viszont mintegy ötmilliárd dináros (18 milliárd forint) veszteséget termelt, 2021-ben pedig kétmilliárdos (7,1 milliárd forint) mínusz mutatott a mérleg.
Az uniós blokádhoz nem csatlakozó
szerb légitársaság Oroszországba is működtet járatokat, amelyek iránt hatalmas az érdeklődés.
Az Air Serbia Moszkva–Belgrád-járatára már októberre is alig van szabad hely, ami a kényszersorozások elől menekülő oroszok rohama láttán nem csoda. A legdrágább egyirányú jegy 567, a retúr 1156 euróba kerül. Moszkvából naponta több járat indul a szerb fővárosba, de Szentpétervárról, Szocsiból és Kazanyból is érkeznek gépek Belgrádba.
Az Air Serbia a legjobb regionális légitársaságok tízes listáján a harmadik helyen végzett a brit Skytrax szakportál felmérése szerint. A szerb társaságot a teljes ellátással egybekötött hatórás utakat bonyolító szolgáltatók kategóriájában csak a görög Aegean Airlines és a máltai Air Malta előzte meg az utasok véleménye alapján felállított rangsorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.