BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
VG Podcast; Lévai Richárd; Liftup Kft.
ÜZLETRE HANGOLUNK

Elfogadja a sütiket? Mennyit érnek az adataink az interneten? – VG Podcast

Az adatszolgáltatási nyilatkozatok, vagyis a sütik egyre látványosabban tódulnak a felhasználók képernyőjére minden újabb honlapon, amit valaki megnyit. Ez végeredményben a felhasználóknak nyújt védelmet, hogy tisztában legyenek azzal, hogy egy weblap használatáért milyen adataikkal kell fizetniük. Mennyit érnek az adataink és pénzben kifejezve mit is jelent az, hogy ezzel fizetünk az internetért?

Az egyes honlapokon az adatszolgáltatási nyilatkozatok, vagyis a sütik (cookie) egyre látványosabban tódulnak a felhasználók képernyőjére szinte minden újabb honlapon, amit a neten szörfözve valaki megnyit. Ez a jelenség ugyan bosszantó, de végeredményben a felhasználóknak nyújt védelmet, hogy tisztában legyenek azzal, hogy egy weblap használatáért milyen adataival kell fizetnie. Az internet mai korában a személyes adat olyan értékes lett, mint az arany, a cégek pedig versenyt futnak érte. A Meta vagy az Alphabet bevételének több mint 90 százaléka származik a reklámbevételekből, amiknek az adatgyűjtés adja az alapját. 

Ezzel szemben egy átlag európai felhasználó adatai nagyjából 10-20 ezer forintot érnek, ha készpénzre váltanák az értékeket.

A VG Podcast vendége volt a Liftup Kft. ügyvezető-tulajdonosa, Lévai Richárd.

Internet web pop up for cookie policy notification. This website uses cookies. Flat design modern vector illustration concept
Fotó: Shutterstock

Az adatforgalom háromszöge igen egyszerűen épül fel. A felhasználó egy adott honlap használata közben hozzájárul, hogy a róla a neten összegyűjtött adatokat a webhely szolgáltatója továbbadja harmadik cégeknek, akik így célzott hirdetésekkel képesek bombázni minden egyes felhasználót. A jog mindig a gyakorlat után kullog, így hosszabb időbe telt, mire az európai törvényhozók a GDPR- szabályok lefektetésével gátat szabtak az emberek adataival történő üzérkedésnek. A webhelyeknek egyértelműen jelezni kell a látogatók felé, hogy az oldaluk használatának feltétele, hogy az így gyűjtött adatokat fel fogják használni. Az a begyűjtött és felhasznált adatok mennyiségétől függ, hogy a hozzájárulást mennyire kell a látogató képernyőjébe tolni. A honlap szolgáltatójának érdeke, hogy a felhasználók hozzájáruljanak az adatok használatához. 

Ezt gyakran etikátlan módon úgy is ösztönözhetik, hogy a felületük egyes funkcióit elzárják azoktól, akik nem szolgáltatják be az adataikat.

Vigyázzon, mit mond: a hangfelismerő technológia már mindent tud rólunk

Az emberi hang többet elárul az emberről, mint gondolnánk. A fülünk képes megállapítani a másik hangja alapján a hangulatát, hogy izgatott vagy esetleg ideges az illető. A rohamosan fejlődő mesterséges intelligenciák ennél sokkal többre is képesek.

Annak ellenére, hogy bosszantók az adatszolgáltatási nyilatkozatok, igazából megvan a maguk haszna. Az internetező a saját kezébe veheti annak eldöntését, hogy az adataihoz ki férjen hozzá. Ezeknek az adatoknak a felhasználása elsősorban a célzott hirdetésekhez kellenek, ami azt jelenti, hogy ha valaki nem járul hozzá az adatainak használatához, akkor az interneten is olyan reklámokkal fog találkozni, mint amikor televíziót néz. A célzott hirdetés legalább annyi előnnyel jár, hogy olyan reklámokat fog feldobni a honlap a felhasználóknak, ami akár még érdekelheti is.

VG Podcast; Lévai Richárd; Liftup Kft.
Fotó: P. A. R. / VG

Mennyit érnek az adataink?

Mennyit is érhetnek egy átlagos európai felhasználó internetes adatai? A felhasználók általában hajlamosak túlbecsülni ezt a számot, akár több száz ezer forintra, vagy egyhavi jövedelemre is saccolhatják az értéküket a neten. Ehhez képest valamivel kisebb az online értéke a felhasználóknak, de összességében hatalmas aranybánya az internetes személyes adat. Az Alphabet, a Google anyavállalatának a 2021-es éves bevétele majdnem 258 milliárd dollár volt. A Facebook anyavállalatának, a Metának a tavalyi bevétele majdnem 118 milliárd dollárra rúgott. Ezeknek a bevételeknek a több mint 90 százaléka származik az online hirdetésekből és reklámokból. Ezeknek a hirdetéseknek az alapja a felhasználóktól begyűjtött adat.

 Ezek alapján egy átlagos európai felhasználó adatai nagyjából 10-20 ezer forintot érnek, 

ha készpénzben akarjuk kifejezni az értékét – árulta el Lévai Richárd, a Liftup Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!

Spotify: VG Podcast

Anchor: VG Podcast

Google Podcasts: VG Podcast

Radio Public: VG Podcast

Breaker: VG Podcast

Podcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.