A borongós gazdasági kilátások és a bizonytalan geopolitikai helyzet ellenére a spanyol turisztikai szektor gyorsan kilábalt a világjárvány okozta sokkból. Júliusban 9,1 millió nemzetközi turistát fogadtak, a járvány előtti érkezésszám 92 százalékát. A legtöbb látogató az Egyesült Királyságból és Franciaországból érkezett.
Az év eleje óta a nemzetközi érkezések egyre inkább felpörögtek, januárban még csupán a járvány előtti 2019-es szint 59 százalékát regisztrálták. Az inflációval korrigálva az összes turisztikai kiadás júliusban már a pandémia előtti szint 88 százalékára emelkedett, a szakértők szerint valószínűleg még egy évre van szükség, hogy visszatérjen a járvány előtti szintre.
A legtöbb nemzetközi turista a Baleár-szigeteket vette célba júliusban – 2,3 millióan –, majd Katalónia és Valencia következett, mintegy 2 és 1,1 millió látogatóval.
Mindeközben a Kanári-szigeteket és Madridot már ugyanannyian látogatták, mint 2019 júliusában.
A Baleár-szigeteken pedig a járvány előtti szint 97 százalékát sikerült elérni, Katalóniában és Andalúziában viszont a járvány előtti nemzetközi forgalomnak csupán a töredékét regisztrálták.
A belföldi turizmus fellendülése kompenzálta a külföldi látogatók alacsonyabb számát.
A belföldi szállodavendégek száma már 2022 áprilisában meghaladta a járvány előtti szintet, míg a külföldieké még júliusban is elmaradt 3 százalékkal.
Az elkövetkező hónapokban azonban hátráltathatja a gazdasági ellenszél a belföldi turizmus további erősödését. Júliusban a járvány mélypontja alá süllyedt a fogyasztói bizalom, mivel a spanyolok egyre jobban aggódnak a magas infláció miatt. Bár augusztusban némileg javult a mérőszám, még mindig történelmi mélyponton maradt.
Az ország összes regisztrált munkavállalójának 13,3 százalékát a turizmus adja. A nemzeti turisztikai testület, a Turespana adatai szerint
a turisztikai szektorban a foglalkoztatási ráta már áprilisban elérte a pandémia előtti szintet.
Április és június között pedig az új munkahelyek felét a turizmushoz kapcsolódó tevékenységek tették ki, és a foglalkoztatás 0,8 százalékkal meghaladta a 2019-es év azonos időszakát.
Fellendült a mediterrán turizmus, mindenki a tengerpartra vágyik a perzselő hőségbenKétévnyi bezártság után már azt sem bánják a nyaralók, ha jobban ki kell nyitniuk a pénztárcájukat. A növekvő forgalom segít átvészelni a célországoknak a megugró élelmiszer- és energiaárakat. |
A spanyol vendéglátó ágazatot súlyosan érintette a világjárvány, és a gyors fellendülés az új alkalmazottak iránti kereslet megugrásához vezetett. A szektor azonban létszámhiánnyal küzd: az Utazási és Turisztikai Világtanács becslése szerint
mintegy 137 ezer fős munkaerőhiánnyal kell szembenézniük a harmadik negyedévben, ami azt jelenti, hogy minden nyolcadik állás betöltetlen marad.
Mivel a turizmus kulcsfontosságú gazdasági ágazat Spanyolországban, és az Utazási és Turisztikai Világtanács szerint 2019-ben a teljes GDP 14 százalékát adta, az iparág folyamatos fellendülése a gazdasági növekedés egyik alapvető eleme. Az ukrajnai háborúval kapcsolatos bizonytalanság, az infláció gyorsulása és a magas energiaárak azonban veszélyeztetik a helyreállását.
Az ipar eddig a megemelkedett költségeket azonnal áthárította a fogyasztókra. A szállodai árak meredek emelkedése – 16,4 százalékkal nőttek éves alapon – egyelőre még nem tántorította el a turistákat a foglalásoktól. Ám a fogyasztói bizalom csökkenése azt mutatja, hogy az utazni vágyók egyre jobban aggódnak a magas infláció miatt, és elkezdhetik csökkenteni turisztikai kiadásaikat is az elkövetkező hónapokban. Ez nem csupán a hazai színtérre igaz, hanem a nemzetközi turistákra is, mivel az eurózóna recesszió felé tart. Az ING Group szerint a kedvezőtlen gazdasági környezet még 2023-ban is kihatással lehet a spanyol idegenforgalmi szektorra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.