III. Károly király évekig készült arra, hogy az uralkodó szerepébe lépjen, de közben sem tétlenkedett: egy jövedelmező vállalkozást épített ki. A Duchy Originals eredetileg azért jött létre, hogy a herceg földbirtokairól származó termékeket értékesítse, és idővel az Egyesült Királyság legnagyobb bioélelmiszer- és italgyártójává nőtte ki magát. A cég adózás előtti eredménye a tavaly márciussal záródó pénzügyi évben 3,6 millió font volt.
A kezdetben bukdácsoló vállalkozás akkor kezdte el kinőni magát, amikor 2009-ben partnerségre lépett a Waitrose-zal, az egyik legnagyobb brit élelmiszer-kereskedő hálózattal.
A Waitrose exkluzív jogokat szerzett a hercegi termékek forgalmazására.
A jövő azonban bizonytalan, a várakozások szerint a bizniszt Károly legidősebb fia, Vilmos herceg vezeti majd tovább.
III. Károly több évtizeden keresztül foglalkozott az organikus földművelés és állattenyésztés rejtelmeivel, még jóval azelőtt kezdte el érdekelni a téma, hogy ez világszerte divatba jött volna. Az első nagyobb sikert a Duchy Originalsnak egy 1992-ben forgalomba hozott gabonakeksz hozta.
Kezdetben a cég termékeit luxuscikkeket forgalmazó boltokban lehetett kapni – ilyen volt például a Harrods vagy a Fortnum & Mason.
A Waitrose-megállapodás később jött létre, amikor világossá vált, hogy a hercegi javakra a sznobokon túl is van vásárlói igény – bár hozzá kell tennünk, hogy a Waitrose is felső kategóriás üzletláncnak számít.
III. Károly fejére 2300 milliárd forintot érő korona kerülAmi Magyarországon a Szent Korona, az Nagy-Britanniában a birodalmi állami korona, illetve a Szent Eduárd-korona. Mindkét fejdísz az új király birtokába kerül, ám nem mindegy, mikor melyiket használja. |
A vállalkozás a sikerek láttán megpróbált betörni az amerikai piacra is, ezt azonban nagyon szerencsétlen módon a globális pénzügyi válság idején kezdték el – a vége csődközeli állapot lett. Ekkor, 2009-ben fordult a trónörökös a Waitrose-hoz.
A búzakeksz piacra dobását követően 25 évvel, 2017-ben a termékpaletta már 300 elemből állt:
gyümölcsök, zöldségek, húskészítmények, sör. Az éves forgalom elérte a 200 millió fontot, több mint 30 országba exportálnak – többek között immár az Egyesült Államokba is.
A jövedelmező vállalkozásból azonban az újdonsült uralkodó egyetlen penny nyereséget sem vett ki: a teljes profitot jótékony célokra fordította.
A cég valószínűleg jó kezekben lesz, amikor Vilmos átveszi, hiszen a herceg a Cambridge-i Egyetemen folytatott agrármérnöki tanulmányokat.
Arra azonban nem számítanak a királyi családhoz közel álló kommentátorok, hogy Vilmos ugyanolyan szenvedéllyel veti bele magát a biogazdálkodásba, mint ahogy édesapja tette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.