Megállíthatatlanul terjed a koronavírus-járvány Kínában, ami a korlátozások szigorítására kényszeríti a helyi hatóságokat, hogy eleget tegyenek Peking még mindig szigorú, de újabban „dinamikusnak” nevezett zéró tolerancia politikájának. A japán Nomura pénzügyi holding becslése szerint
az intézkedések már az ország GDP-jének a 4,8 százalékát adó területet érintik, ami további növekedés az előző heti 4,3 százalék után.
Sanghaj belvárosában hétfőn bezárták a szórakozóhelyeket, Hszianban kedden átálltak az online oktatásra. A múlt pénteken véget ért egyhetes nemzeti ünnep alatt ugyanis a járványhelyzet jelentősen romlott országszerte annak ellenére, hogy több népszerű turistalátványosságot is lezártak. A tünetekkel járó, helyileg terjedő koronavírus-fertőzések hétnapos mozgóátlaga az október 1-jei 136-ról október 9-én több mint kétszeresére, 305-re emelkedett, írták jegyzetükben a Nomura elemzői.
A járvány hatása a turisztikai bevételeken is meglátszódhat: azok mindössze 287,21 milliárd jüant értek el az egyhetes ünnep alatt a pekingi kulturális tárca adatai szerint, ami kevesebb a tavalyinál, és jóval elmarad a 2019-estől, ami az utolsó koronavírusmentes év volt. (Egy jüan 61,42 forint.) A Trip.com online utazási iroda statisztikájából az is kiderül, hogy az ünnepi megrendelések kétharmada a lakóhelyhez közeli helyekre szólt, ezek a költések 30 százalékkal nőttek a tavalyihoz képest.
Az emberek ugyanis nem mertek az otthonuktól messzire utazni a szigorú tesztelési követelmények amiatt, mert féltek, hogy egy újabb intézkedés következtében esetleg nem térhetnek haza.
A járványgócok és az ingatlanválság miatt egyre nagyobb bajban van a kínai munkaerőpiac is.
A vasárnap kezdődő kulcsfontosságú kongresszusra készülő Kínai Kommunista Párt „türelmet” kért az emberektől a szigorú politika elviseléséhez, és óva intett a „háborús fáradtságtól”, mivel a helyi esetek augusztus óta a legmagasabbra emelkedtek. A korlátozások miatt lassul a gazdaság növekedése, és a helyzetet tovább súlyosbítják a geopolitikai feszültségek, az amerikai csipexport újonnan elrendelt szigorítása is. Ennek legutóbbi fejleményeként
a félvezető berendezéseket gyártó amerikai KLA szünteti meg szerdától bizonyos szállítások és szolgáltatások nyújtását kínai székhelyű ügyfeleinek,
értesült egy, a helyzetet jól ismerő forrástól a Reuters. Kína a cég legnagyobb piaca, a vállalat pénzügyi adatai szerint 2,66 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le Kínában, ami a teljes bevétel közel 30 százaléka volt a júniusban zárult pénzügyi évben. Az intézkedés érinti a dél-koreai Hynixet, a világ második legnagyobb memóriacsip-gyártóját csakúgy, mint az eredetileg amerikai, mára nemzetközi Intelt is, amelynek félvezetőgyártó üzemei vannak Kínában.
A gazdasági növekedés lassulása miatt csökken a kereslet az újautópiacon is. Ezt mutatja, hogy
bár az eladások éves bázison emelkednek, a szeptemberi növekedés már alacsonyabb volt a júliusinál és az augusztusinál.
A Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) kedden nyilvánosságra hozott adatai szerint a világ legnagyobb autópiacán a múlt hónapban 1,95 millió új személygépkocsit adtak el, ami 21,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az autógyártók szövetsége, a CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) adatai szerint összesen 2,61 millió gépjármű kelt el, ami éves szinten 25,7 százalékos növekedést jelent. (Augusztusban ez az arány még 32, júliusban 29,7 százalék volt.) Az év első kilenc hónapjában 4,4 százalékkal több gépjárművet forgalmaztak, mint tavaly ilyenkor.
A New Energy Vehicles (NEV) gyűjtőnév alatt kategorizált, a teljesen elektromos autókat és különböző hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású személygépkocsik szeptemberi értékesítése közel a duplájára, 664 ezerre ugrott. A CPCA az ilyen alternatív meghajtású járművek idei eladására vonatkozó előrejelzését hatmillióra javította a szeptember előtt becsült 5,5 millióról, miután tavaly 2,99 millió ilyen járművet értékesítettek az ázsiai országban.
„A talpra állás üteme jóval lassabb a várakozásainknál. A piac összességében viszonylag gyenge. A szigorú járványkorlátozások sok városban megakadályozták az embereket abban, hogy részt vegyenek az autókiállításokon és promóciós rendezvényeken, ami visszavetette az eladásokat"
– értékelte az adatokat a CPCA főtitkára kedden újságíróknak, hozzátéve, hogy a külföldi autómárkák teljesítménye gyenge volt – a Teslát kivéve. Az amerikai gyártó sanghaji üzeméből szeptemberben 83 135 elektromos jármű került ki, ami nyolc százalékkal múlta felül az augusztusit. A szeptemberben gyártott Tesla-autók közül 5522 került exportra.
Kínában a múlt hónapban 2,36 millió autót gyártottak, 37 százalékkal többet a tavaly szeptemberinél. Az export éves bázison 73,9 százalékkal növekedett, a külföldre eladott járművel egyhatodát az alternatív meghajtásúak adják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.