Megkezdődött az Északi Áramlaton keletkezett károk vizsgálata, miután négy lyuk közül hármon megszűnt a szivárgás. A svédek különleges, bonyolult merülési manőverekre is képes hajót küldtek a helyszínre, de más országok, például a dánok és nyilvánvalóan az oroszok is nyomozni fognak, hogy kiderítsék, mit történt. Utána kezdődhet a javítás – ha egyáltalán van rá mód.
A tulajdonos, a Gazprom vezette, svájci székhelyű konzorcium egyelőre nem biztos benne, hogy a vezetékeket helyre lehet állítani, az orosz parlament alsó háza, a duma energetikai bizottságának elnöke, Pavel Zavalnij szerint viszont hat hónap alatt végezni lehet a munkával. Az MIT Technology Review című internetes portál szerint azt viszont már most biztosan tudni lehet, hogy
a helyreállítás precedens nélküli kihívást jelent majd az olaj- és gázipari szektornak, és az komplex robotikát és ötletes műszaki megoldásokat igényel.
Az is szinte biztos, hogy a károk nagyon jelentősek, hiszen svéd és dán szeizmológusok mérései szerint a robbanások erőssége a Richter-skálán 2,3-es volt, ami több száz tonna robbanószernek felel meg. „Ilyen hatalmas detonációk nagyobb távolságban is károkat okozhattak a vezetéken, mint amennyiről tudunk. Lehetséges, hogy a cső már nincs is az eredeti helyén” – mondta a portálnak, Jilles van den Beukel független energetikai elemző, geológus, aki 25 évig dolgozott a Shellnél. Ahogyan mindenki, így ő is biztos benne, hogy nem véletlen balesetről, hanem megtervezett akcióról van szó.
„Ezek a csővezetékek normális esetben maguktól nem törnek szét” – hangsúlyozta.
A vezeték csövei 4,1 centi vastag acélból és 6–11 centi vastagságú betonból állnak, mindegyik szakasz súlya 24 tonna.
Az első lépés a helyzet felmérése, amelyet robotok, drónok vagy szakképzett búvárok végezhetnek. Utóbbi azonban veszélyes, mert bár a lyukas részek csupán mintegy ötvenméteres mélységben vannak, az
egész csőrendszert át kell vizsgálni, és a legnagyobb része 80–100 méteres mélységben fut.
Ilyen mélyen munkát csak mélytengeri búvárok végezhetnek, maximum tíz órában, aztán hosszú időt kell keszonkamrában tölteniük.
Ami a helyreállítást illeti, arra több opció is van Jean-François Ribet szerint, aki a monacói székhelyű, olaj- és gázvezeték javítással foglalkozó 3X Engineering munkatársa. Az első lehetőség a sérült vezetékszakaszok teljes cseréje – ez egyúttal a legköltségesebb is, hiszen az eredetivel megegyező méretű és anyagú csövekre van hozzá szükség, plusz elég erős hajódarukra, amelyek kiemelik ezeket a vízből.
A második javítási lehetőség egy olyan bilincs felszerelése lenne, amely a cső sérült szakaszait lefedi,
lényegében befoltozva a megrepedt területeket.
A csővezeték belső átmérője azonban 1,153 méter, így hatalmas bilincsekre lenne szükség, valamint egy víz alatti keszon, azaz vízzáró kamra ideiglenes telepítésére, amely körülveszi a sérült szakaszt, hogy a mérnökök dolgozhassanak benne. Olivier Marin, a 3X Engineering kutatási-fejlesztési menedzsere szerint ugyan ez lenne a „legkönnyebb megoldás”, de csak a megfelelően nagy bilincs legyártása hónapokba telik. Ráadásul nem is működik, ha túl nagy területre terjed ki a sérülés. A harmadik opció a két előbbinek az elegye: a legsúlyosabban sérült részek kicserélése és a kevésbé kiterjedt lyukak befoltozása. A negyedik, bár legkevésbé valószínű forgatókönyv új vezetékrendszer kiépítése, amely elkerüli a sérült szakaszokat; utóbbiakat pedig egyszerűen hagynák, ahol vannak.
Az esetleges helyreállítást még egy dolog bonyolítja: a kérdés, hogy az egyáltalán jogszerű lenne-e. Az Északi Áramlat-1-es és 2-őt két különböző cég működteti, amelyek közül a második ellen nemzetközi szankciókat vezettek be Oroszország Ukrajna elleni inváziója miatt. Zavalnij szerint a büntetőintézkedések valószínűleg lelassítanák a munkálatokat, mivel nehéz lenne olyan hajót találni, amelyik vállalja a szükséges felszerelések szállítását. Bármelyik megoldást választják is, az biztos, hogy a helyreállítás nehéz és költséges lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.