Volodimir Zelenszkij elnök november elején rendeletben jelentette be öt kulcsfontosságú ukrán vállalat állami ellenőrzés alá vonását. Az erről szóló intézkedést megindokló, rövid elnöki üzenet így szól: „Ezekben a nehéz időkben minden erőnket arra kell összpontosítanunk, hogy felszabadítsuk országunkat és népünket, és támogassuk fegyveres erőinket.” Mind az öt államosított magánvállalat tulajdonosi hátterét befolyásos emberek, oligarchák alkották. Ismeretes, hogy a nyugati segélyszállítmányokat a donorországok mind erősebben próbálják összekötni Ukrajna demokratizálásával. Feltételül szabják az oligarchák hatalmának megnyirbálását is.
Zelenszkij államosítási lépése mögött az a kijevi számítás is húzódhat, hogy az időközi amerikai választások kimenetele esetleg negatívan befolyásolhatja az Ukrajnának adott washingtoni katonai- és hadieszköz-támogatást, amely a teljes nyugati segítségnek a kétharmadát-háromnegyedét teszi ki. Azaz meg kell őrizni a megmaradt objektumokat, és a korábbiaknál jobban támaszkodni az ukrán hadiiparra, amely hatalmas lehetőségeket rejt. Még az 1991 előtti időkben az akkori Ukrajnában – az egyik szovjet tagköztársaságban – összpontosult a Szovjetunió hadiipari potenciáljának mintegy 40 százaléka.
Ukrajnában gyártották például a ma is hadrendben lévő oroszországi stratégiai, atom-robbanófejekkel felszerelt nehézrakéták tetemes hányadát.
Kijev a védelmi minisztérium alá rendelte az öt államosított nagyvállalatot. Ebből két vállalat az energiaszektorhoz tartozik (az Ukrnafta és az Ukrtatnafta) egy, a Zaporozhtransformator trafókat, az AvtoKrAZ katonai-polgári nehézjárműveket gyárt. A Motor Szics pedig az ukrán repülőgép-, helikopter- és motorgyártás világszerte elismert sztárvállalata.
Mi az ötök államosításának közös nevezője? Az egyik magyarázat szerint az energiahelyzet stabilizálása és a hadsereg működőképességének biztosítása (üzemanyagokkal, kenőanyagokkal való ellátása), továbbá a fegyverek javítása, karbantartása. A Strana.ua (jelenleg strana.today) ukrán portál utánajárt, ügyvédeket, szakértőket kérdezett, de a kijevi kormánykörökben enyhén szólva nem kedvelt honlap sem jutott egységes magyarázatra.
Honi és külföldi érdekek kuszasága jellemzi az egész ügyet.
A másik magyarázat szerint Ukrajna hazai és külföldi támogatói, a jövendő befektetők már készülnek a háború utáni állapotokra, elindítva egy államosítási majd reprivatizációs folyamatot. Ebben a folyamatban nem biztos, hogy a jelenlegi oligarcháknak szerepet szánnak. Az öt vállalatból háromnak alig van értéke. Az Ukrnafta 42 százalékát Ihor Kolomojszkij ellenőrizte – ezzel együtt azokat a jogokat is, amelyek lehetővé teszik, hogy a cég a Dnyeper menti olajmezőkről évi 2 millió tonna kiváló minőségű, alacsony kéntartalmú könnyű kőolajat termeljen ki.
Az Ukrnaftának emellett van kétmilliárd köbméternyi, föld alatti tárolókban tartott gáza – igaz, ennek tulajdonviszonyai erősen vitatottak.
Az Ukrtatnaftához, amely 60 százalékban Kolomojszkij és Gennagyij Bogoljubov tulajdona volt, tartozott az ország legnagyobb, de szétbombázott olajfinomítója (Kremencsuk), vele együtt 500 üzemanyagkút is szerte az országban – ami komoly jövőbeni értéket képvisel.
A Kolomojszkij-birodalom államosítása egyben kihúzza az oligarcha saját, „1+1” elnevezésű tévécsatornája alól is a pénzügyi sámlit – ami nincs a kijevi csúcsvezetés ellenére. A Zaporozhtransformator (már a háború előtt csődbe ment) ugyancsak a jövőben, a háború utáni újjáépítésben, a szétrombolt villamosenergia-hálózat helyreállításában játszhat szerepet. Vagy a jövőbeni ukrán elektromosautó-iparban, amelyhez
a Zaporizzsjai Autógyár (a valamikori, Magyarországon sem ismeretlen, 26 lóerős, farmotoros Zaporozsec kisautók gyártója)
és a város környékén állítólag létező lítiumlelőhelyek adhatnak alapot.
A Motor Sziccsel kapcsolatos ukrán tervek megértéséhez figyelembe kell venni, hogy a sztárvállalat ikonikus vezetőjét, a tiszteletbeli elnök-vezérigazgatót, a 84 éves, Moszkva-támogatóként elkönyvelt Vjacseszlav Boguszlajevet október 23-án hazaárulás gyanújával letartóztatták. Boguszlajev csaknem tizenöt évig parlamenti képviselő volt, 2014-ig az oroszbarátként besorolt Régiók Pártját képviselte, eztán 2019-ig független képviselőként működött, amíg Zelenszkij pártjának (a Nép Szolgájának) jelöltje ki nem buktatta. Magát a Motor Szicset pedig a minapi elnöki rendelettel megerősítették mint ukrán vállalatot, annak ellensúlyozására, hogy
korábban Kína és az Egyesült Államok ádáz párharcot vívott a sztárvállalat feletti ellenőrzés,
a legértékesebbnek tartott elem, a szürkeállomány, a kutató-fejlesztő mérnöki gárda, a gyártási eljárások, az üzemi-technológiai titkok megszerzéséért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.