BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kecmereg ki a gödörből a német autóipar, de messze nincs még kint

Jól teljesítettek októberben a német autógyártók, az előző évhez képest nőtt a gyártás és az export szintje, de még mindig elmarad a koronavírus előtti, 2019-es év adataitól. A németek kevesebb járművet vásároltak, de azon belül nőtt az elektromos autók aránya.

A németországi személygépkocsi-előállítás októberben már a hatodik egymást követő hónapban nőtt: a német gyártók majdnem 288 ezer autót szereltek össze. Ez 30 százalékos növekedés az előző év azonos hónapjához képest – derül ki a Német Autóipari Szövetség (VDA) adataiból.

Opening of the "Factory 56"
Fotó: Silas Stein / dpa Picture-Alliance via AFP

Az év eleje óta mintegy 2,8 millió járművet gyártottak Németországban, 10 százalékkal többet, mint az előző év január és október közötti időszakában.

 Viszont a járvány előtti szintet még mindig nem sikerült elérni, a 2019. január és október közötti periódushoz képest 30 százalékkal marad el a gyártás volumene. Az előző hónapban közel 219 ezer új járművet exportáltak, ami 23 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. Az idén eddig 2,1 millió személygépkocsit exportáltak, ami 9 százalékkal haladja meg a tavalyi adatokat, ám 28 százalékkal marad el a koronavírus előtti, 2019-es évtől.

Németországban októberben több mint 208 ezer autót helyeztek újonnan forgalomba, 17 százalékkal többet, mint tavaly októberben. Az idei év első tíz hónapjában közel 2,1 millió új járművet helyeztek forgalomba, 5 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában.

Az elektromos kocsik regisztrációja októberben 25 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest, és csaknem 68 ezer darabot ért el.

A VDA szerint az alapanyagok hiánya, a magas energia- és nyersanyagárak, valamint az orosz–ukrán háború miatti általános bizonytalanság visszafogja a piacot és a termelést. A szakmai szövetség közölte: 2021 második fél évében a globális félvezetőhiány fogta vissza a gyártást, így a tavalyi alacsony összehasonlítási szint a fő oka annak, hogy októberben két számjegyű növekedést sikerült elérni.

Németországban több mint 800 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban, a kapcsolódó ágazatokkal együtt ez a szám 3 milliót tesz ki. Érdekesség, hogy Magyarországon mintegy százezer embert foglalkoztatnak közvetlenül a szegmensben. Összességében az európai autóipar több mint 12 millió embernek biztosít munkahelyet, egyben húzóágazat az öreg kontinens jó néhány országában.

Az EU évente több mint 5,7 millió gépjárművet exportál, 79,5 milliárd eurós kereskedelmi többletet eredményezve az uniónak. A személygépkocsi-export legfontosabb célországai között az Amerikai Egyesült Államokat, Nagy-Britanniát és Kínát találjuk. A szegmenst azonban megtépázta a járvány, a csiphiány, az infláció és az orosz–ukrán háború.

Az Audi és a Porsche nyomja a gázt a Volkswagen csoportnál

Különösen kínai és európai értékesítéseinek köszönhetően, éves bázison nagyot nőttek a Volkswagen csoport bevételei a harmadik negyedévben, az oroszországi hátraarc, az Argo AI akció vesztesége és a Porsche tőzsdére lépésének költségei miatt azonban jócskán megcsappant az adózott profit.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.