A vezetékes gázszállítások leállítása nyomán Moszkva minden erejével az LNG-re összpontosított. A kialakult helyzet egyik felet sem zavarja különösképpen, hiszen hasznot hajt Brüsszelnek éppúgy, mint Moszkvának. Európa biztonsági tartalékairól sok mindent lehet mondani, de azt a legkevésbé sem, hogy valóban biztonságosak lennének – főleg az Egyesült Államokra és Katarra számítanak LNG-fronton. Moszkvának pedig előnyös, hogy az oroszországi LNG-szállítások megoszlanak kelet (ázsiai, főleg a kínai piacok) és nyugat (EU) között.
Kína mint meghatározó LNG-piac helyzete döntő. Ha Pekingben a gazdaságélénkülés leghalványabb jelét adják, az LNG ára tovább lendül felfelé. Egyelőre a kínai gazdasági helyzet nem mutat pozitív változást, a vezetés sokat bírált zérótoleranciája továbbra is érvényben van, bár érkeztek hírek a lazításról. A Covid-fertőzöttek száma emelkedik, a hétnapos napi átlag már 6000 eset fölé ugrott. Az október közepén közölt adatok szerint a kínai GDP-növekedés a harmadik negyedévben 3,9 százalékot tett ki. Valamivel a várakozások fölött alakult, de eszerint az idei teljes éves növekedési ütem mintegy 3 százalék körül várható, ami lényeges lassulás az elmúlt évekhez mérten.
A gázpiacra szakosodott Kpler vezető elemzője, Laura Page adatai szerint az EU-ba irányuló LNG-szállítások volumene
idén a január–októberi időszakban elérte a 105 milliárd köbmétert, ami igen tetemes növekedés a tavalyi hasonló időszak 64 milliárd köbméteréhez képest.
Kína ezzel szemben idén visszafogta a vásárlásait. Míg 2021 első tíz hónapjában 87,5 milliárd köbmétert vett, 2022 hasonló időszakában ez az importmennyiség 69,9 milliárd köbméterre csökkent. Az USA a 2022. január–októberi időszakban a Fehér Ház adatai szerint 48 milliárd köbméternyi LNG-t adott el az EU-nak, ami 26 milliárddal több, mint a 2021. évi teljes, EU-ba irányuló export. Washington tervei szerint 2023-ban tovább nő az amerikai EU-export, legalább 50 milliárd köbméterrel többet szállítanak Európának, mint 2021-ben.
Oroszország visszaszorult, de ez a helyzet átmeneti lehet, mert az Északi-tenger térségében újabb LNG-kikötők, gáz-cseppfolyósító gépsorok építését tervezik. Az oroszországi LNG-kapacitások zömét ellenőrző, a Kremllel szemben roppant óvatos Leonyid Mikelszon tulajdonában lévő Novatek kulcsszerepet játszik a folyamatban.
Az obszki LNG-előállító, két gépsoros (egy-egy sor évi 2,5 millió tonnás LNG-teljesítménnyel) gyárprojektje alapvető paramétereit Mikelszon csak jövőre akarja meghatározni.
Nyilvánvalóan kivárja az ukrajnai események – így vagy úgy történő – lezárását, és ennek hatását a nemzetközi LNG-piacokra.
Ez idő szerint a Novatek-fejlesztésekbe nyugati forrásokat is bevonnak. Patrick Pouyanné, a Novatekkel együttműködő TotalEnergies ügyvezető elnök-vezérigazgatója a minap a Reutersnek elmondta: szeretnék előmozdítani, hogy az oroszországi cseppfolyósított gázszállítmányok elérjék Európát – ez indokolja jelenlétüket, annak ellenére, hogy a Nyugat komoly szankciókkal sújtja az orosz energiaipart.
A Rystad Energy szerint Oroszország idén az USA és Katar mögött az EU harmadik nagy LNG-szállítója,
eladásai a 2022. március–októberi időszakban 20 százalékkal nőttek a hasonló 2021-es periódushoz viszonyítva, és az EU-import nagyjából 15 százalékát tették ki. Az USA ebben az időszakban 30,8, Katar 13,7, Oroszország pedig 11,8 millió tonnányi LNG-t szállított az EU-nak.
Ami a csővezetékes gázt illeti, a Moszkovszkije Vedomosztyi című gazdasági lap szerint Oroszország átmeneti állapotban van. A csővezetékes gázszállításokat átirányítja keletre, de ez óriási beruházásokat, tőkét és időt igénylő folyamat. Eközben erősen csökken a vezetékes földgáz exportja, 2022 január–októbere között
a Gazprom 91,2 milliárd köbmétert adott el a „távolabbi külföldre” (azaz a volt Szovjetunió tagállamait nem számítva).
Ez 42,6 százalékos csökkenés 2021 hasonló időszakához mérten. A visszaesésben az EU-piacok játszották a főszerepet. Az idei év egészét illetően mintegy 100 milliárd köbméteres exportot várnak, amelyből 85 milliárd Törökországba (és rajta keresztül Európába), 15 milliárd pedig Kínába megy. Az Északi Áramlat augusztus vége óta teljesen, a Jamal-Európa gázvezeték pedig 2021 vége óta áll.
Az LNG-szállítások terén az oroszok földrajzi előnyt élveznek, hiszen az LNG-állomásaik az Északi-tenger térségében, Nyugat-Szibériában fele-harmada olyan távolságra fekszenek a két fő piactól, Kínától és az EU-tól, mint a fő versenytársé, az USA-é. Németország, az oroszországi földgáz legnagyobb európai fogyasztója viszont más utakat keres. A háromszínű koalíció, radikálisan szakítva az előd, Angela Merkel keleti gázimport-politikájával, a függetlenedést szorgalmazza. A Halléban működő Leibnitz Gazdaságkutató Intézet (IWH) gázfogyasztást vizsgáló tanulmánya-modellje szerint (A variáns)
a német ipar 26 százalékkal csökkentheti a gázfelhasználást – eközben mindössze 3 százalékos forgalomcsökkenéssel kell számolnia.
Ehhez a legtöbb földgázt igénylő ipari termékek gyártásáról kell lemondania, ám fontos kritérium, hogy ezeket a termékeket más országokból be lehessen szerezni. Elsősorban a vegyiparról van szó. Elvileg az ipar 90 százalékkal csökkenthetné gázszükségletét, ha a 300, az előállításához a legtöbb gázt igénylő termék gyártásáról le tudnának állni. Ez a B variánsként ismert megoldás azonban egyelőre kivitelezhetetlennek látszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.