Jó hírt kaptak azok, akik rendszeresen utaznak repülővel. Az Európai Unióban ugyanis a légi utasok hamarosan használhatják majd telefonjaikat az úton. Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a légitársaságok a lassabb mobiladatok mellett 5G-technológiát is biztosíthatnak a repülőgépek fedélzetén – számolt be róla a BBC.
Ha ez megvalósul, akkor repülőutazás közben többé nem lesz kötelező a telefonunkat repülési üzemmódba kapcsolni.
A bevezetés konkrétumai egyelőre nem világosak.
Az már hivatalos, hogy az Európai Unió tagállamainak 2023. június 30-ig kell biztosítaniuk az 5G-s frekvenciasávokat a repülőgépek számára, aminek köszönhetően repülés közben is használhatják telefonjuk összes funkcióját, a hívások mellett egyebek között zenét és videót streamelő, nagy adatforgalmú alkalmazásokkal is el lehet majd ütni az időt a levegőben töltött órák alatt.
Thierry Breton, a belső piacért felelős uniós biztos szerint a terv megkönnyíti az emberek életét, és hozzájárulhat az európai vállalatok növekedéséhez is.
Az Európai Unió 2008 óta fenntart bizonyos frekvenciasávokat a repülőgépek számára, ami lehetővé teszi egyes szolgáltatóknak, hogy a levegőben internet-hozzáférést kínáljanak. Ez a korábbi technológiák miatt igencsak lassú volt. Az 5G által biztosított új rendszer már sokkal gyorsabb letöltési sebességre lesz képes, egy filmet akár néhány perc alatt le lehet majd tölteni.
Dai Whittingham, az Egyesült Királyság repülésbiztonsági bizottságának vezérigazgatója a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy a repülőgép üzemmód történelmileg azért volt fontos, mert nem rendelkeztek elegendő információval arra vonatkozóan, hogy a mobileszközök hogyan hatnak a repülőgépekre.
Félő volt, hogy megzavarhatják az automatikus repülésirányító rendszereket. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az interferencia kockázata nagyon alacsony. Ám az ajánlás mindig is az volt, hogy ha már repülünk, az eszközöknek repülőgép üzemmódban kell lenniük
– mondta a szakértő
Kihangsúlyozta azonban, hogy ez csak az EU-ra vonatkozik. Az Egyesült Államokban aggodalomra ad okot, hogy az 5G-frekvenciák zavarhatják a repülést, és akár téves magasságmérésekhez is vezethetnek.
Nálunk más frekvenciák vannak az 5G számára, és az Amerikában engedélyezettnél alacsonyabb teljesítménybeállítások vannak érvényben
– emelte ki Whittingham.
Hozzátette, hogy az utasok többsége 5G-t akar. A szabályozók pedig mindent megtesznek, hogy a repülés továbbra is teljesen biztonságos legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.