Az állami tulajdonban lévő Commercial Aircraft Corp of China (Comac) ünnepélyes keretek között adta át pénteken Sanghajban a China Eastern Airlinesnak a C919 jelzésű, keskeny törzsű repülőgépet. Az Új Kína hírügynökség jelentése szerint az átadás keretében a gép mindjárt meg is tette az első, tizenöt perces utat a város két repülőtere, Putung és Hungcsi között, és a jövő év elejétől már szállít utasokat Sanghaj és Peking között.
Hosszú úton jutottak idáig, hiszen a program 2008-ban kezdődött, és az Airportal beszámolója szerint a gép csak idén szeptember végén szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges hatósági tanúsítványt.
Egyelőre öt példányt rendeltek belőle, a maradék négyet várhatóan a következő két évben szállítja le a Comac.
A cél azonban ambiciózus, hiszen egy nap majd a Boeing és az Airbus vetélytársává akarnak válni. Ez azonban csak a távoli jövő, hiszen 2030-ig 25 C919 gyártását tervezik, ami eltörpül az amerikai és az európai óriás teljesítménye mellett. (Az Airbus 2019-ben 863, az idén 611 gépet szállított le, a Boeing csak a C919-eshez hasonló 737 Maxből az idén több mint négyszázat.)
A kínaiak egyelőre a repülőgépgyártásban is a külföldi alkatrészektől függenek, bár folyamatosan dolgoznak hazai alternatívák megteremtésén.
A C919 hajtóműve és repülésirányító rendszerei is nyugati gyártmányúak, az előbbit az amerikai General Electric és a francia Safran közös vállalata, a CFM gyártja, az utóbbit a szintén amerikai Honeywell International, míg a futóműveket és kormányfelületeket működtető rendszereket a francia Liebherr Aerospace.
Fejlesztés alatt van azonban a CNN beszámolója szerint a kínai CJ-1000A hajtómű, amelyet a későbbiekben használni akarnak. Az egyre erősödő amerikai–kínai feszültség miatt ugyanis Peking egyrészt meg akarja szüntetni a nyugati technológiától való függést sok területen, a csipgyártás mellett a repülőgépiparban is.
Kína egyébként továbbra is vásárol külföldi utasszállítókat, az év elején 16,08 milliárd euró értékben írt alá megállapodást az Airbusszal, amely a múlt hónapban megkezdte az A321-es típusok gyártását az északkeleti Tiencsin városában található üzemben. A Boeingnek nehezebb dolga van Kínában, miután a két halálos kimenetelű baleset miatt a hatóságok 2019 óta az összes 737 Max típust leállították.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.