Novemberben tovább folytatódott az orosz autópiac visszaesése. Az Európai Vállalkozások Szövetségének (AEB) jelentése szerint a múlt hónapban az új gépjárművek eladásai 61,6 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest, mivel az ágazatot a szankciók és a visszafogott kereslet egyaránt korlátozza – írja a Reuters.
Míg tavaly novemberben 120 ezer autót adtak el, egy évre rá mindössze 46 403-at. A teljes autópiacon 60,9 százalékkal csökkentek az eladások egy év alatt.
Az eladások február óta zuhannak, amikor is Oroszország háborút indított Ukrajna ellen. A termelés hamar összeomlott, mivel a nemzetközi szankciók megakadályozzák az alkatrészekhez való hozzáférést, és a legtöbb külföldi gyártó kivonult az országból. A hiányt Moszkva Indián keresztül próbálja meg pótolni, az országnak a létfontosságú iparágak fenntartásához szükséges termékeket tartalmazó ötszázas listát küldtek, amelyek beszerzéséről szeretnének megegyezni. Ezek közé tartoznak az autóalkatrészek is.
A hiányzó alkatrészek és a kiürült gyárak mellett a lakosság helyzete is sokat romlott, az elemzők szerint az egész gazdaságot jellemző korlátozott kereslet, a csökkenő életszínvonal és a megemelkedett infláció is csapást mért az ágazatra.
Az orosz autópiac 2014-ig világszinten is a legjobbak közé tartozott, számos külföldi járműgyártót ösztönöztek arra, hogy Oroszországban létesítsenek termelőegységeket. A szankciók miatt viszont a piac gyakorlatilag megszűnt, és ez az orosz autóipar hiányosságaira is felhívta a figyelmet.
A siralmas helyzeten az oroszok saját autógyártásuk feltámasztásával igyekeznek úrrá lenni.
A külföldi gépjárművek pótlására Oroszország újraindította a régi szovjet autómárka, a Moszkvics gyártását, amit a Moszkva melletti, korábban a francia Renault tulajdonában lévő üzemben képzelik el. Bár az orosz tisztviselők ezt a fellendülés jeleként harangozták be, az újraindított márkából hiányoznak a szovjet gyökerek, ugyanis valójában egy echte kínai autóról van szó. A Moszkvics a JAC formatervét, rendszerét és platformját használja, az alkatrészeket Kínából szállítják be, és még a bemutató modelleken is a JAC kínai alkatrészkódjai szerepeltek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.