Régóta nem látott beruházási hullám érte el az Egyesült Államokat az autó- és akkumulátorgyártás területén az elmúlt években, miután a gyártók szeretnék az elektromos járműveket és akkumulátoraikat helyben megtermelni, hogy részesüljenek a belföldi gyártásra vonatkozó támogatásokból.
A Center for Automotive Research adatai szerint novemberig mintegy 33 milliárd dollár értékben jelentettek be a gyártók új beruházásokat az országban, ami hasonló mértékű, mint a 2021-ben bejelentett 37 milliárdos összeg, és jóval magasabb a 2017-es 9 milliárd dollárnál.
Az autógyártók költekezésének nyertesei azonban nem a hagyományos autóipar fellegvárai a Nagy-tavak közelében, hanem a délkeleti államok, mint Georgia, Tennessee vagy Kentucky.
A beruházási hullámot erősíti a tavaly elfogadott klímacsomag is,
amely dollármilliárdokat szán a belföldi gyártásra vagy épp az akkumulátorok és a hozzájuk szükséges nyersanyagok előállítására.
A gyártók igyekeznek egyre több elektromos modellt kínálni, immár az amerikai vásárlók számára is, és külföldi cégek is igyekeznek részesedést szerezni az amerikai kormányzati támogatásokból, de a Rivianhoz hasonló startup cégek is gőzerővel dolgoznak termelési kapacitásaik bővítésén. Az elektromos furgonjairól ismert vállalat második gyára 2026-tól Georgiában kezdheti meg a termelést, míg a Hyundai ugyanebben az államban 5,5 milliárd dollárért hozna létre egy üzemet.
A szektor az AlixPartners szerint 2026-ig mintegy 526 milliárd dollárt szán az elektromos átállásra globálisan, de a Ford pénzügyi igazgatója, John Lawler is azt hangsúlyozta, hogy most kell befektetni, hogy ne maradjanak le.
Noha a beruházások megtérülését a közelgő recesszióval kapcsolatos félelmek beigazolódása gátolhatja,
a legtöbb cégvezető szerint a visszaesés már rég a múlt lesz, mire a gyárak megkezdik a termelést.
A gyárépítések nyertesei az ország délkeleti államai lettek, és ez Georgia gazdaságfejlesztési biztosa szerint nem véletlen, hiszen az állam éveket szánt különböző technológiai képzések és lehetséges helyszínek fejlesztésére. A térség sikerét az alacsony energiaárak is segítik, különösen az energiaigényes akkumulátorok gyártása terén – írja a The Wall Street Journal.
Az Inflation Reduction Act által az akkumulátorgyártás és az ahhoz tartozó ellátási láncok belföldre telepítéséhez nyújtott támogatások számos új üzem bejelentését hozták magukkal, így a General Motors az LG Energy Solutionsszel közösen nyitott új akkumulátorgyárat tavaly, és további kettő tervez Tennesseben és Michiganben, míg a Panasonic a nyáron egy 4 milliárd dolláros kansasi gyár építését jelentette be. Több milliárd dolláros projektekben gondolkodik a Toyota és a Stellantis is.
Mindezek a beruházások éles ellentétben állnak a hagyományos gyárak terén tapasztalható megszorításokkal, így például a Stellantis múlt havi bejelentésével, hogy februárban határozatlan időre leállítja 1350 főt foglalkoztató illinoisi gyárát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.