BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Irán kereskedelmi csomópont lenne Oroszország és India között

Moszkva és Teherán kereskedelmi folyosó kialakításán dolgozik, ami a Szuezi-csatornát megkerülve és a szankciókat kijátszva kötné össze Oroszországot Dél-Ázsiával, többek között Indiával. Ehhez sorra épülnek a vasútvonalak, az autópályák és a kikötők, bár még Újdelhit is meg kell győzni.

Iránban 3300 kilométernyi vasútvonal építése folyik, és ebből 560 kilométernyi új pályát a tervek szerint márciusban adnak át a forgalomnak. A projektek befejezésével a közel-keleti ország vasúthálózata 20 százalékkal bővülne – közölte egy magas rangú iráni tisztviselő. Közel hatezer kilométernyi autópálya is épül, ebből ezer kilométer márciusra készül el.

Political flags of russia and iran on table in international negotiation room. concept of negotiations, collaboration and cooperation of countries. agreement between the governments.
Az orosz–iráni együttműködés egyre szorosabb. Fotó: Shutterstock

A Kaszpi-tengert és a Perzsa (Arab)-öbölt összekötő négysávos autópálya pedig tavaly nyílt meg. A perzsa állam igyekszik kihasználni az Ázsia, Oroszország és Európa közötti közlekedési csomópontban rejlő lehetőségeket. Moszkva, Újdelhi és Teherán még 2002-ben írt alá egy megállapodást egy folyosó létrehozásáról, amely megkerülné a Szuezi-csatornát. A kereskedelmi vonalak Oroszországtól vagy a Kaszpi-tengertől indulnának, majd Iránon és Azerbajdzsánon keresztül kiérnének az Ománi-öbölhöz, összekapcsolva Oroszországot Dél-Ázsiával, többek között Indiával – írja a Nikkei Asia.

Moszkvának a folyosó egy fontos exportcsatornát jelentene Dél-Ázsiába, amellyel teljesen megkerülné Európát és a Szuezi-csatornát, mellesleg a szállítás lerövidülne és olcsóbb lenne.

A júliusban Iránba látogató Vlagyimir Putyin többek között a folyosóról is tárgyalt az iráni államfővel: Ebrahim Raiszi pedig ígéretet tett az építkezések felgyorsítására. Többek között azt is vállalata, hogy befejezi a Rasta és Astara közötti vasútvonalat, ami a folyosó része lesz. Azonban alapvető fontosságú lenne India meggyőzése. Egy magas rangú iráni diplomata novemberben a dél-ázsiai országba látogatott, hogy megvitassa a dél-iráni Chah Bahar kikötő fejlesztését, ami összekötné Indiát a folyosó többi részével.

Újdelhi sajátos helyzetben van: területi vitája van Kínával, és a távol-keleti óriás ellenében szívesen együttműködik az Egyesült Államokkal, Ausztráliával és Japánnal. Viszont Oroszországgal évtizedek óta szoros politikai, katonai és gazdasági kapcsolatokat ápol, szankciókat sem vezetett be Moszkva ellen, sőt az orosz energiahordozók egyik legnagyobb felvásárlója lett.

Irán és Oroszország azzal érvel, hogy az útvonal politikailag és gazdaságilag is előnyös lenne a világ második legnépesebb országának, mivel több kereskedelemi útvonal nyílna meg az erőforrásokban gazdag Közép-Ázsiával, valamint elősegítené India azon célját, hogy alternatívát alakítson ki a kínai Új selyemút projekttel szemben. Újdelhi még nem döntött, ám a Moszkvával és Teheránnal való szoros kapcsolatait elnézve nem lenne meglepő, ha csatlakozna a szankciókat megkerülő projekthez. 

Nyomott áron viszik az oroszok olaját Ázsiában

A nem piaci árazású orosz Ural alaptípus hordójáért 38 dollárt adtak, de Moszkvának még így is megéri az export. A tengeri szállítású olaj Európai Unió által elfogadott embargója után leginkább a kínai és indiai vevőkre támaszkodhat Moszkva.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.