BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiszámolós: kié a pénzügyi döntés joga a családban?

Míg a napi kiadásokról – bevásárlás, hiteltörlesztés, közüzemi számlák – a nők gondoskodnak, a nagyobb horderejű pénzügyi döntéseket elsősorban a férfiak hozzák meg a családban. A finfluenszereknek nevezett gazdasági véleményvezérek, akik a TikTokon vagy az Instagramon keresztül edukálják a követőiket, emiatt is sietnek a nők segítségére. Persze nem mindig önzetlenül.

Kutatások igazolják, hogy a nők világszerte kevésbé érzik magukat tájékozottnak pénzügyekben, miközben mindkét nemet hasonló mértékben foglalkoztatják az egyre több odafigyelést kívánó családi költségvetéssel kapcsolatos témák. 

női pénzügyi tudatosság, nőkre specializálódott pénzügyi oktatás
Fotó: Shutterstock

A nők gyakrabban beszélik meg a pénzügyeiket a barátaikkal, rokonaikkal, és szívesen kérik is ki a véleményüket, a tapasztalatukat, hogy aztán hasznosítsák azokat. A férfiak ezzel szemben inkább online tájékozódnak, cikkeket olvasnak, szakmai forrásokat keresnek egy-egy probléma, kérdés kapcsán. 

Bár a nők sok esetben cselekedhetnének önállóan a saját pénzügyeik tekintetében, általában mégsem teszik.

Ennek egyik oka, hogy sokan lebecsülik a saját képességeiket. A probléma eredete talán már kisgyerekkorban tetten érhető: a szocializáció során apák és fiúk között gyakoribb téma a pénz kezelése, mint anyák és lányaik között. A Manheimben működő Center for European Economic Research tanulmánya megállapította, hogy bár az adatok azt mutatják, a nők pénzügyi műveltsége elmarad a férfiakétól, a felmérésben megkérdezett hölgyek egyharmada sokkal többet tudott a témáról, mint eredetileg gondolta.

Ennek a pénzügyi frusztrációnak is köszönhető, hogy globálisan a nők többsége – közel kétharmada – önként a férjére bízza a hosszú távú pénzügyi döntéseket – derült ki a svájci UBS bank 2019-es vagyonkezelési tanulmányából.

Ebből következően a hölgyek összességében jóval kevesebbet foglalkoznak a befektetési lehetőségekkel, így kevésbé is szaporodik a vagyonuk: az Axa biztosítótársaság tanulmánya szerint a férfiak 27 százalékának van részvénye vagy egyéb értékpapírja, míg a nők csupán 18 százalékának. A férfi részvényesek aránya 2011 óta 5 százalékponttal nőtt, míg a nőké ugyanebben az időszakban csak 3-mal emelkedett.

Hogyan fejleszthető a nők pénzügyi tudatossága? 

Kétségtelen, hogy a női pénzügyi kultúra fejlesztésében hatalmas lehetőségek rejlenek mind a pénzintézetek, mind a startupok, mind más platformok számára, de ezt még nem igazán használják ki. A szingapúri Lucy volt az első ingyenes mobilbank, amely nőkre specializálódott: családanyákat és kisvállalkozókat is segít kiadásaik kezelésében. A latin-amerikai Jefa applikáció szintén ingyenesen, digitálisan nyitható bankszámlát kínál, női igényekre szabva. 

Emellett pénzügyi szolgáltatásokat vezet be az oldalára a Mumsnet, Nagy-Britannia húszéves múlttal büszkélkedő, legnagyobb gyermeknevelési fóruma is.

Közleményük szerint várhatóan az idén induló pénzügyi szolgáltatásaik elsősorban a családanyák gazdasági kihívásaira nyújtanak megoldást a Chetwood Financiallal, egy banki engedéllyel rendelkező szolgáltatóval együttműködésben. A Comdirect, a német Commerzbank online brókercége pedig már összeállított információ- és szolgáltatáscsomagokat, kifejezetten nőknek.

női pénzügyi tudatosság, nőkre specializálódott pénzügyi oktatás
Fotó: Shutterstock


Mivel lépnek elő a finfluenszerek? 

Az üzleti influenszerek, az úgynevezett finfluenszerek egyre aktívabban jelennek meg az interneten, 2021-ben a TikTokon is nőtt a számuk. Mivel gyakran ők is nők, ezzel bizalmat keltve, sorstársi perspektívából segíteni a hozzájuk fordulókat. 

Tanácsaik egy része ingyen is elérhető, de személyre szabott életvezetési, vagyonkezelési útmutatót ugyancsak szívesen adnak – nyilván ezek már fizetős szolgáltatások.

A német Natascha Wegelin, aki a Madame Moneypenny nevű honlapot üzemelteti, azt állítja, néhány évvel ezelőtt 18 ezer eurót veszített nagyon rossz pénzügyi tanácsok miatt. Most több ezer eurós díjért kínál pénzügyi mentorálást, de a hozzá fordulók közül ő választ, mert nem mindenki alkalmas a programjára.

A hazai lehetőségek egyike, a Bravúros Nők Klubja hétlépcsős vagyonépítő programra hívja azokat a hölgyeket, akik elindulnának a pénzügyi szabadság felé vezető úton, azaz okosabban kívánják beosztani a konyhapénzt, vagy szeretnék félretenni a jövedelmük egy részét. Havi, féléves és éves konstrukciókban is kínált csomagokat a klub, tavaly 3900, 18 400 és 29 800 forintos áron.

Pintér-Szabó Eszter üzleti és pénzügyi tudatosság mentorra, coachra is rátaláltunk, ő a honlapja szerint vállalkozó nőket támogatna abban, hogy a pénz- és bőségtudatosságuk növelésével, önmaguk megismerésével megteremtsék és megtapasztalják a vállalkozásuk, a nőiességük, az életük kiteljesedését, az anyagi bőséget és függetlenséget. Nála szintén elérhető egy ingyenes első konzultáció, majd különböző árkategóriában, eltérő segítő csomagok, 8 és 95 ezer forint között.

A fogyasztóvédelmi csoportok arra figyelmeztetnek, hogy bármilyen online tanácsadó esetén ellenőrizzük az illető szakmai képesítését. Még akkor is, ha a holland ING bank tanulmánya szerint a nők igazából kicsit jobb befektetők, mint a férfiak. 2019-ben ugyanis átlagosan 24 százalékos hozamot értek el a befektetéseiken (azok, akiknek lehetett befektetésük), míg a férfiak csak 23-at.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.