Elképesztő mértékű, 41,3 százalékos növekedést mutatott ki egy friss tanulmány a görög borfogyasztásban: a Stochasis Management Consultancy piackutató adatai szerint ennyivel nőtt a torkokon legurított bor mennyisége a 2021–2022-es szezonban a megelőző terminushoz képest – közli a meglepő adatot az Ekathimerini.com.
A kiugró adat mögött azonban a statisztikából jól ismert bázishatás húzódik meg.
Egyrészt a pandémia miatt otthonukba zárt görögök nem fojtották borba a bánatukat, másrészt az utazási korlátozások miatt a vendéglátóipar tragikus esztendőt zárt,
a görög GDP rendszerint egyhatodát megtermelő ágazat külföldi turisták s velük együtt számottevő bevétel nélkül maradt. A tavalyi szürettel zárult szezon borfogyasztása már a 2013–14-es csúcsokat idézi, konkrét számokat azonban nyilvánosan nem közölt erről a piackutató társaság.
A pandémia idején feleslegessé vált bormennyiséget megpróbálták külföldön eladni. A bor szeretete azonban elidegeníthetetlen a görögöktől, jóllehet a hellének a 2013–2014-es szezon óta éves átlagban 0,7 százalékkal kevesebb bort fogyasztanak – nem euróban, hanem literben mérve.
Akkor az egy főre eső évi 37 literes fogyasztásukkal a nyolcadik helyen álltak az európai toplistát 55 literrel vezető portugálok mögött, s most sincsenek hátrébb. Érdekesség, hogy 2013–2014 óta éves átlagban ugyancsak 0,7 százalékos változás jellemezte a görög boripart, csakhogy a fogyasztással szemben a termelés pozitív irányt mutatott. Az adatokból kitűnik, hogy a görögök a tavalyi szezon kiugró borissza teljesítményéhez nagyban hozzájárult az import, a hazai termés amúgy is gyenge volt.
A görög bortermelést mennyiségi alapon továbbra sem a növekedés fogja jellemzi,
a ReportLinker adatai szerint 2026-ig éves átlagban 1,4 százalékkal csökkenhet a termelés. Ezzel egy cseppet mérséklődik az 1966 óta tartó, éves átlagban 2,1 százalékos mínusszal jellemzett csökkenő trend. A 2021-es 2,72 millió hektóról 2026-ra 2,54 millió hektóra mérséklődhet a bortermelés a jelenleg a világranglista 16. helyét elfoglaló Görögországban.
Végezetül még egy meglepő adat: a görögök és vendégeik, úgy tűnik,
a parafa dugót csapra váltották,
a nagyobb kiszerelésű dobozolt, tömlős borok aránya immár 50 százalékra becsülhető a teljes piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.