BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot kaszálnak a hajótulajdonosok az orosz dízel tengeri cikázásán

Keresztbe-kasul járnak a világtengereken a dízelszállító hajók. Az orosz gázolaj Ázsiába és Afrikába tart, míg Európát Indiából, Szaúd-Arábiából, Kínából, Kuvaitból, Malajziából, sőt Togóból látják el.

Oroszország a brit Refinitiv tőkepiaci adatszolgáltató szerint főként Afrikába és Ázsiába, valamint ismeretlen felségjelű hajókra (STS) irányította át dízelexportját az orosz eredetű üzemanyagokat sújtó legújabb uniós szankciók február 5-i bevezetése után.

40.000 tons of diesel from Russia
Fotó: Picture Alliance

Az embargó előtt az orosz vállalatok voltak a saját igényeiknél jóval kisebb mennyiséget finomító európai országok fő beszállítói.

A fekete-tengeri kikötőkből, Tuapszéből és Novorosszijszkból az alacsony kéntartalmú gázolaj- szállítmányok nagy része Törökország, valamint Omán, Togo és Tunézia felé tart 

– tette hozzá a Refinitiv. 

Az orosz fekete-tengeri kikötők már korábban is kihasználták Törökország közelségét, míg a balti-tengeri Primorszk és Viszockij kikötőkből induló exportőröknek sokkal nehezebb dolguk van, hiszen hosszabb utakkal kellett helyettesíteniük az európai célállomásokat, ami növeli a fuvarköltségeiket.

Ennek ellenére innen is megindultak a szállítmányok, elsősorban Marokkóba, Algériába, Ghánába, Tunéziába és Brazíliába.  

A hosszú útvonalakra és a magas fuvardíjakra tekintettel valószínűleg a hajótulajdonosok az új helyzet fő haszonélvezői

– mondta a Reutersnek az egyik kereskedő.

Emellett két, mintegy 130 ezer hordót szállító rakomány is úton van Primorszkból a szaúd-arábiai Dzsidda kikötőjébe.

A rakományokra sokszor csupán annyit írnak, hogy „gibraltári megrendelésre”, „ceutai megrendelésre” vagy csak „megrendelésre”. A kereskedők úgy vélik, hogy ezeknek a szállítmányoknak egyelőre nincsen vevőjük, vagy egy másik tankerre rakodják át (Ship to ship; STS) őket.

Az európai országok a kieső orosz gázolajszállítmányokat jellemzően Indiából, Szaúd-Arábiából, Kínából, Kuvaitból, Malajziából, sőt Togóból pótolják.

 

Újabb brüsszeli csavar: kettős ársapkát kaphatnak a finomított orosz olajtermékek

Az orosz dízelre 100 dolláros, a fűtőolajra 45 dolláros ársapkát készít elő az Európai Unió.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.