Oroszország a brit Refinitiv tőkepiaci adatszolgáltató szerint főként Afrikába és Ázsiába, valamint ismeretlen felségjelű hajókra (STS) irányította át dízelexportját az orosz eredetű üzemanyagokat sújtó legújabb uniós szankciók február 5-i bevezetése után.
Az embargó előtt az orosz vállalatok voltak a saját igényeiknél jóval kisebb mennyiséget finomító európai országok fő beszállítói.
A fekete-tengeri kikötőkből, Tuapszéből és Novorosszijszkból az alacsony kéntartalmú gázolaj- szállítmányok nagy része Törökország, valamint Omán, Togo és Tunézia felé tart
– tette hozzá a Refinitiv.
Az orosz fekete-tengeri kikötők már korábban is kihasználták Törökország közelségét, míg a balti-tengeri Primorszk és Viszockij kikötőkből induló exportőröknek sokkal nehezebb dolguk van, hiszen hosszabb utakkal kellett helyettesíteniük az európai célállomásokat, ami növeli a fuvarköltségeiket.
Ennek ellenére innen is megindultak a szállítmányok, elsősorban Marokkóba, Algériába, Ghánába, Tunéziába és Brazíliába.
A hosszú útvonalakra és a magas fuvardíjakra tekintettel valószínűleg a hajótulajdonosok az új helyzet fő haszonélvezői
– mondta a Reutersnek az egyik kereskedő.
Emellett két, mintegy 130 ezer hordót szállító rakomány is úton van Primorszkból a szaúd-arábiai Dzsidda kikötőjébe.
A rakományokra sokszor csupán annyit írnak, hogy „gibraltári megrendelésre”, „ceutai megrendelésre” vagy csak „megrendelésre”. A kereskedők úgy vélik, hogy ezeknek a szállítmányoknak egyelőre nincsen vevőjük, vagy egy másik tankerre rakodják át (Ship to ship; STS) őket.
Az európai országok a kieső orosz gázolajszállítmányokat jellemzően Indiából, Szaúd-Arábiából, Kínából, Kuvaitból, Malajziából, sőt Togóból pótolják.
Újabb brüsszeli csavar: kettős ársapkát kaphatnak a finomított orosz olajtermékekAz orosz dízelre 100 dolláros, a fűtőolajra 45 dolláros ársapkát készít elő az Európai Unió. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.