Ha azt kérdeznék öntől, hogy melyik a világ legnépszerűbb alkoholos itala, mit válaszolna? Esetleg whiskey-t, vodkát, sört? Nem, ezek közül egyik sem, a legnépszerűbb alkoholos ital a világon a kínai eredetű pajcsiu (baijiu) likőr, amit nagyjából kétezer éve készítenek. Ez az 1,4 milliárd fős Kínában olyan népszerű, mint Oroszországban a vodka. Ám hiába a népszerűség, az iparág bajban van.
A Covid miatti lezárások feloldása után Kínában minden téren, főképp a turizmus területén fellendülés tapasztalható. A kínai gazdaság növekedése felülmúlta a várakozásokat januárban. A gazdasági aktivitást nagyban segíti a holdújév, más néven a tavaszi fesztivál, ami a kínaiak egyik legnagyobb ünnepségsorozata. Az alkoholos iparág is az üzlet fellendítésén dolgozik. A tavaszi ünnep gálaműsora – ami annyira nézett, mint Amerikában a Super Bowl – reklámszüneteinek a felét az alkoholgyártók uralták.
A szeszipar az elsők között profitált a korlátozó intézkedések megszüntetéséből.
A kínai alkoholtársaságok részvényeit követő CSI Liquor index januárban 9 százalékkal emelkedett, ami meghaladta az iparág szélesebb körét tömörítő CSI 300 index 7 százalékos növekedését. A Kweichow Moutai Kína legértékesebb nem technológiai részvénye, a piaci kapitalizációját csak a Tencent haladja meg.
A hirtelen megnövekedett kereslet váratlanul érte a forgalmazókat. Volt, akinek még 20 százalékos áremelés mellett is megtriplázódtak az eladásai januárban.
Összességében azonban a forgalmazók még mindig küzdenek a készletek leapasztásával. A pajcsiu viszonteladói szerint az iparágnak legalább 44 milliárd dollár értékű készlete van, ami a 2021-es teljes kiskereskedelmi forgalom felének felel meg.
Hiába a tavaszi ünnep, a hároméves lezárások alatt felhalmozódott készletek még jócskán raktáron állnak. Ráadásul az alkohol iránti keresletet kedvezőtlenül befolyásolja a fogyasztók egészségesebb életmód iránti törekvése és a vállalati szektor jelenleg alacsony rendelésállománya.
Hat-kilenc hónapba is telhet, mire a kereslet visszatér az évekkel ezelőtti szintre.
A hatalmas készletek miatt a forgalmazók többsége stabilan tartja az árakat. Ezzel szemben a gyártók emelik azokat, hogy behozzák az évek óta csökkenő termelés miatti bevételkiesésüket.
Ez azt jelenti, hogy míg sok pajcsiu-viszonteladó veszteséges, addig a gyártók két számjegyű bevétel- és nyereségnövekedést tudhatnak magukénak. Elemzők szerint ketyeg az időzített bomba.
Ugyanis ha a készletfelesleg a nagy tőkeáttételű forgalmazókat jelentős árkedvezményekre kényszeríti, az a gyáraknak sem lesz jövedelmező. A szakemberek a megoldást a fogyasztás megugrásában látják, ám az várat magára.
A gyártási kapacitás növelését egyelőre csak a prémiummárkák engedhetik meg maguknak – írta a Financial Times.
Mi a pajcsiu?A tradicionális pajcsiut erjesztett cirokból, kojiból és élesztőgombából készítik. A rövidital átlátszó, világos borostyánszínű, virágos illatú és enyhén édeskés. Az íze kicsit hasonlít a száraz fehérboréhoz. A Shaoxing bor néven is ismert italt Kína jó néhány részén gyártják, a legjobbakat Hangcsouban és Csöcsiangban, de más ázsiai, észak-amerikai és európai országokban is készítik. Az alkoholtartalma széles skálán mozog, van 15, de 47 százalékos is. A legnépszerűbb fajták a cirokból, a faeperből és a mézből lepárolt pajcsiuk (baijiu). Elnevezése a bai és a jiu szóból ered, amiket ha összeillesztünk, a fehér ital kifejezést kapjuk. Röviditalként és koktélok részeként is fogyasztják. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.