Bár az állásról állásra ugráló fiatalokat a munkaerőpiacon sokan lenézik, egy nemrég megjelent kutatás szerint nekik van igazuk: a hűség manapság ellenünk játszhat, és megbecsülés helyett a főnök kedvenc igáslovává válhatunk – írta a Vice.
Régebben a hagyományos bölcsesség szerint a tisztességes élethez vezető út egyenes volt: az ember kap egy állást, keményen dolgozik, feljebb lép a ranglétrán, és idővel egyre több pénzt keres. Ennek eredményeképpen az idősebb generációk számára a vállalati hűség erénynek számított, amit a gyermekeiknek is megtanítottak.
A modern munkahelyi környezetben azonban ez az elv könnyen kizsákmányoláshoz vezethet, és a főnökök gyakran azokat dolgoztatják jobban, akiket lojálisnak tartanak.
A Journal of Experimental Psychology című folyóiratban megjelent tanulmányban azt vizsgálták, hogy milyen negatív következményei lehetnek annak, ha valaki hűséges alkalmazott a munkahelyén. A kutatásban 1400 közép- és felső vezetőnek különböző forgatókönyveket mutattak meg, és elmondták, hogy az ilyen helyzetekben hogyan reagálnának.
Ezek általában olyan munkahelyi helyzetekről szóltak, ahol két alkalmazott között lehetett választani: az egyik hűséges a vállalathoz, míg a másik egy kicsit rugalmasabban áll hozzá a munkahelyéhez – a közös bennük az, hogy mindketten kiválóan és odafigyelően elvégzik a feladatukat.
Azokat az alkalmazottakat, akik hűségesebbek voltak a vállalathoz, és elvégezték a rájuk osztott extra feladatokat, sokkal gyakrabban használták ki, mint azokat, akik szembeszálltak a főnökükkel. Ez fordítva is igaz: minél könnyebb kizsákmányolni valakit, annál hűségesebbnek tűnik a menedzserek szemében. Ez egy ördögi kört alakít ki, amelyből szinte lehetetlen a munkahelyen belül kiszállni
– olvasható a tanulmányban.
Lehet, hogy a lojális dolgozó az év végén nagyobb valószínűséggel kap majd fizetésemelést, de ez az emelés csekély lesz az elvégzett extra feladatok mennyiségéhez viszonyítva. Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi munkaerőpiacon az igazi emelés akkor jön, amikor az emberek átmennek a versenytársakhoz – a hűtlen dolgozók is ebben bíznak, ahelyett, hogy a jelenlegi munkahelyüktől várják a csodát. Persze van még néhány vállalat, ahol hűségesnek lenni továbbra is kifizetődő, de ezek száma egyre csökken.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a főnök nem feltétlenül rosszindulatból cselekszik így, és talán észre sem veszi, hogyan kezeli a dolgozóját. A megbízhatatlan alkalmazottaknak, akik nem törődnek azzal, hogy jól végezzék a munkájukat, nem lehet fontos feladatokat adni, az emiatt kialakuló vitákba pedig könnyen bele lehet fáradni. Az elfoglalt menedzsereknek gyakran nincs idejük arra, hogy az ilyen dolgozóknak könyörögjenek, így inkább a hűségesebb alkalmazottakhoz fordulnak, akik nem fognak ellenkezni.
A hűséges alkalmazottnak el kell gondolkodnia azon, hogy vajon megéri-e ájulásig dolgoznia egy olyan vállalatért, amely nem törődik vele, miközben hosszú távon semmi sem garantálja, hogy az erőfeszítéseit meg is jutalmazzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.