Márciusban a német infláció a 7,3 százalékos várakozásoknál kisebb mértékben 7,4 százalékra csökkent az előző év azonos időszakához képest, a februárra kimutatott 8,7 százalékról. Ugyanakkor a maginfláció veszélyesen ragadós tendenciát mutatva februárban 5,7 százalékra emelkedett az egy hónappal korábbi 5,6 százalék után, s csak remélni lehet, hogy márciusban enyhült. Ez azt jelenti, hogy az energia- és az élelmiszerárak csökkenését kiszűrve, az alapvető inflációs folyamatok továbbra sem változtak. A maginfláció 2022 júniusa óta folyamatosan emelkedik Németországban, akkor 3,3 százalék volt.
„A német és az európai infláció immár nem kínálati, hanem keresleti kérdés” – kommentálta a helyzetet az ING még a hivatalos összesítés előtt, de már a tartományi adatok ismeretében. A német munkaerőpiac feszes, így az erős szakszervezetek viszonylag sikeresen képesek bérköveteléseiket érvényesíteni.
A közszolgálati szektorban például visszautasították a munkaadók az idén és jövőre is 6 százalékos éves átlagos emelésre vonatkozó javaslatát.
Elemzők attól tartanak, hogy az infláció így öngerjesztő folyamattá válik. „Azt kell feltételeznünk, hogy a helyhatóságok kénytelenek lesznek például a szemétdíjat vagy az egészségügyi szolgáltatások árát is emelni, hogy ki tudják fizetni megnövekedett bérköltségiket” – mondta Christian Schulz, a Citi közgazdásza.
A megugró bérek egyben a maginfláció ragadósságát is eredményezetik – erre jut az ING elemzése is, attól tartva, hogy ár-bér spirál alakul ki az eurózóna legnagyobb gazdaságában.
„Az EKB így kénytelen lesz még a nyáron is folytatni kamatemelési ciklusát, majd ezt követően hosszabb ideig magasan tartani az irányadó kamatot”
– írták.
Az energiaárak növekedési üteme 3,5 százalékra lassult a februárra kimutatott 19,1 százalékról, viszont az élelmiszerárak növekedési üteme 22,3 százalékra gyorsult az egy hónnapal korábbi 21,8 százalékról. A maginfláció ragadósságára utal, hogy a piaci szolgáltatások ára a februári 4,7-ről márciusra 4,8 százalékra gyorsult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.