BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb vagyonba is kerülhet az idei nyaralás – Tarolnak a légitársaságok

Üzleti modellt váltottak a légitársaságok, aminek a fogyasztók pénztárcája látja kárát. A cégek 2019-ig arra törekedtek, hogy az utasokat minél több járattal és versenyképes áron szolgálják ki, manapság viszont döntéseik legfontosabb mozgatója a minél nagyobb haszon.

A légitársaságok a koronavírus miatti félelmek és lezárások legnagyobb vesztesei között voltak: az üzleti célú utazások gyakorlatilag nullára csökkentek, és a turizmus is erősen megcsappant. Az ipari szereplők most megpróbálják visszaszerezni a korábban lenyelt veszteséget, és minél nagyobb haszonra törekednek.

28 February 2023, Hesse, Frankfurt/Main: A Lufthansa passenger aircraft taxis to its take-off position at Frankfurt Airport. Lufthansa presents its business figures for the year 2022 on March 3.
A nagy amerikai és európai légiipari cégek arányaiban kevesebb beruházás és nagyobb áremelések mellett nyújtanak szolgáltatást a három évvel ezelőttiekhez képest.
Fotó: Getty Images

Dúskálnak a légitársaságok a megnövekedett utasforgalom és az áremelések által hozott bevételekben. Olyannyira élvezik a nyereséget az iparági szereplők, hogy a megugró utazásszámok és viteldíjak dacára sem építik vissza a kapacitásaikat a járvány előtti szintre. Pedig a szabadidős utazások iránti kereslet az egekbe szökött. Sőt, az elmúlt évben a turisták az európai piacon egyre gyakrabban fizették meg az első és az üzleti osztályt.

Az európai légitársaságok egy utaskilométerre eső bevételei körülbelül ötödével magasabbak, mint a járvány előtt. A vállalatok a magasabb üzemanyagköltségeket és az egyéb kiadásokat egyelőre át tudják hárítani az utasokra. 

Az idei évet tekintve eltérők a vélekedések: a legnagyobb német vállalat, a Lufthansa szerint az előbb említett mutatók a forgalmas tavaszi és nyári hónapokban tovább emelkedhetnek, viszont az IATA, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, úgy véli, hogy csökkennek a tavalyi szélsőséges szintekhez képest.

Relatív árfolyamváltozások 2022-től
Bloomberg Emea index
Stoxx 600
Toronymagasan verte az európai benchmarkot az európai légiipari szektor

Az amerikai és az európai légitársaságok nem akarják vagy nem tudják növelni a kapacitásaikat. Carsten Spohr, a Deutsche Lufthansa vezetője szerint egy sor dolog akadályozza, hogy visszatérjenek a korábbi, kapacitásbővítő modellhez. Ilyen tényező, hogy a világ két legnagyobb utasszállító-gyártója nem tud elég gépet előállítani, az alkatrészek a karbantartáshoz nehezen szerezhetők be, valamint pilótákból és repülőtéri kiszolgálószemélyzetből sincs elég. A Lufthansa 2022 nyarán több száz járatát törölte a munkaerőhiány miatt. Spohr felsorolásán kívül az emelkedő kamatok is nehezítik a nagyobb beruházások finanszírozását.

A kapacitások még hosszú évekig korlátozottak maradnak, miközben a kereslet tovább nő. Az iparág és mi is régóta erre vártunk

– jelentette ki Spohr.

A társaságok kapacitásai lassan térnek vissza a járvány előtti szintekre. A Ryanair ezen a télen csökkentette a német járatok számát. A legnagyobb mértékben a Ryanair diszkont-légitársaság bővít: idén nyáron a Covid előtti járatszámának 125 százalékát kínálja. Az Air France 95 százalékát, a Lufthansa pedig 85-90 százalékát nyújtja idén a 2019-es szinteknek. A cégek mindeközben nagyobb nyereséget is várnak.

Az ellátási lánc szűk keresztmetszetei a vállalati nyereség és a fogyasztói árinfláció egyik motorja.

A Covid–19 előtt a légitársaságok üzleti modelljét az jellemezte, hogy a kereslet növekedésével párhuzamosan több járatot indítottak. Ez azonban a repülőgépek kisebb kihasználtságához, azzal együtt pedig a jegyárak csökkenéséhez vezetett, különösen a telített európai piacon. A fapadosok által generált verseny miatt a jegyárak növekedése elmaradt az inflációtól, még az is előfordult, hogy az utasok kevesebbet fizettek a repülőjegyért, mint azért, hogy a repülőtértől eljussanak a célállomásig. Mivel a Covid-időszak alatt az ilyen utazásokat biztosító légitársaságok csődbe mentek, lecsökkent a verseny a piacon. A kevesebb versenytárs pedig befolyásolja a jegyárakat is.

Michael O’Leary, a Ryanair főnöke például kijelentette, hogy 

a tízeurós repülőjegyek kora lejárt.

 O’Leary szerint

az európai légi közlekedési piac a következő években inkább a konszolidáltabb észak-amerikaira fog hasonlítani, stabil kapacitással és emelkedő árakkal.

A fapadosok persze szokás szerint fújnak az állami hátterű légitársaságokra, mondván, azok kormányzati mankókkal vészelték át a válságot. A Lufthansa 2020-ban 9 milliárd eurós mentőcsomagot kapott, most pedig az adófizető utasoknak magas viteldíjakért cserébe nemhogy több, de inkább kevesebb szolgáltatást nyújt. Egyes cégek odáig mentek, hogy megvádolták a német nagyvállalatot, hogy az visszaél domináns piaci helyzetével – foglalta össze a Bloomberg.

Duplázott és a fellegekben jár a Lufthansa

A repülőjegyek nem lesznek olcsóbbak az idén sem, a járatokat viszont sűrűbben indítják a Lufthansa csoport légitársaságai. A németek a tavalyi évet már tisztes nyereséggel zárták.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.