Januárhoz képest 1,2 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Nagy-Britanniában, jócskán meghaladva a 0,2 százalékos piaci előrejelzést – közölte pénteken a statisztikai hivatal (ONS); az év első hónapjában 0,9 százalékos volt az emelkedés. A bővülés azonban nagyrészt a szupermarketekben élelmiszerre, valamint a diszkontáruházakban elköltött pénznek köszönhető. „A megélhetési válság miatt a pénzszűkében lévő brit háztartásokban jóval kevesebbet járnak étterembe vagy rendelnek házhoz” – ismertette az adatokat Darren Morgan, az ONS statisztikusa.
Éves összehasonlításban 3,5 százalékos visszaesést mértek a januári 5,4 százalékos után, de az eredmény így is jobb lett a vártnál, a piac ugyanis 4,7 százalékos csökkenésre számított.
Tavaly februárhoz képest a legkisebb, mindössze 2,3 százalékos visszaesést az élelmiszerboltok szenvedték el
a Reuters tudósítása szerint, annak ellenére, hogy egy, a héten nyilvánosságra hozott másik adat szerint az élelmiszerek ára 18 százalékkal emelkedett egy év alatt – a legnagyobb mértékben 1977 óta.
Az infláció 11,1 százalékkal, 41 éves csúcsra ugrott tavaly októberben, és azóta is két számjegyű maradt, februárban ráadásul meglepetésre ismét gyorsult. Emiatt kényszerült csütörtökön további kamatemelésre a Bank of England (BoE).
A jegybank arra számít, hogy az infláció a következő hónapokban a vártnál gyorsabban csökken majd az alacsonyabb energiaáraknak és annak köszönhetően, hogy a kormány a múlt héten ismertetett költségvetésben meghosszabbította a támogatásokat.
A gazdaság ugyan a jelek szerint elkerüli a recessziót, amelyet szinte mindenki jósolt idénre, ám az előrejelzések szerint így is olyan szinten csökken az életszínvonal a világ hatodik legnagyobb gazdaságában két év alatt, amilyenre a statisztikák kezdete, vagyis az 1950-es évek óta nem volt példa.
A brit fogyasztók ennek ellenére optimistábbak, mint egy éve bármikor: a GfK ugyancsak pénteken nyilvánosságra hozott márciusi fogyasztói bizalmi indexe mínusz 36 pontra emelkedett a februári mínusz 38-ról, ami megfelel a piaci várakozásoknak. Történelmi mértékkel mérve azonban roppant gyenge eredmény.
A bérek nem tartanak lépést az emelkedő árakkal, és a megélhetési válság továbbra is rideg valóság a legtöbb brit számára
– értékelte az adatot Joe Staton, a GfK ügyfélstratégiai igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.