Az Ahluwalia nevű brit márka februári divatbemutatóján megjelentek azok – a Microsoft és az EON szoftvercég együttműködésében megvalósuló – okos ruhacímkék, amelyek nem a szokásos, kivágásra ítélt „jegyzetfüzetek”, hanem QR-kódot tartalmazó információhordozók. Ha a telefonunkkal beolvassuk a kódot, az adott ruhadarab gyártási metódusáról, ápolásáról, az esetleges korábbi tulajdonosáról kaphatunk adatokat. Sőt, a tervezés kreatív folyamatába is betekinthetünk, megtudhatjuk, hogy a dizájner, Priya Ahluwalia milyen zenét hallgatott, miközben kitalálta a terméket, amit a kezünkben tartunk.
Jó néhány luxusmárka, mint a Prada, a Coach vagy a Ralph Lauren tervezi vagy már be is vezette a digitális címkét – egyrészt a fenntarthatóság, másrészt a technológiai fejlődés miatt.
De az Amazon Style, amely tavaly nyitotta meg első fizikai üzletét Kaliforniában, szintén QR-címkékkel látta el a ruháit, amelyek inkább a méretezésről és a termékek vásárlói értékeléséről szólnak, mintsem a gyártási folyamatokról.
A divat a legkörnyezetszennyezőbb iparágak közé tartozik, a globális szennyvíz 20 százalékát és az összes üvegházhatásúgáz-kibocsátás 10 százalékát termeli. Évente 92 millió tonna textil kerül a hulladéklerakókba, és a becslések szerint 2030-ra ez a szám évi 134 millióra emelkedik. Az elmúlt években felerősödött a törekvés arra vonatkozóan, hogy ezen a téren változás legyen.
Szilágyi-Csüllög Mónika, a Budapesti Metropolitan Egyetem Fenntartható divatmárka-menedzsment képzés szakvezetője korábban a Figyelőnek úgy nyilatkozott, hogy
a körforgásos gazdaság elve szerint már a tervezés pillanatában tudni kellene, mi lesz mondjuk egy farmernadrágból, ha már nem működhet farmernadrágként.
A változás részben ott kezdődhetne, hogy a leendő divattervezők az egyetemi oktatás során találkoznak ezzel a kérdéssel, és a válaszaik is megfogalmazódnak rá. Magyarországon is dolgoznak olyan dizájnerek – például Vetlényi Alma, Tomcsányi Dóri –, akik a zero waste elve szerint alkotnak, és fenntartható alapanyagokkal, szabászati hulladék nélkül működtetik a vállalkozásukat. A másik lényeges momentum – véli a szakember – a fenntartható divat pontos, nemzetközileg elfogadott definiálása és szigorú központi szabályozása lenne, enélkül nem várható komolyabb változás a divatiparban.
A fashioncégek úgy hiszik, hogy az olyan technológiák, mint a digitális címke, hatékony lépések lehetnek a környezettudatos ruhák felé.
A címkék egyfajta útlevélként működnének, teljes körű áttekintést nyújtva a termékről, és a javítást, az újhasznosítást, a bérbeadást, a viszonteladást támogatnák, amelyek a legkörnyezetbarátabb lehetőségek a divat esetén – a virágzó használtruha-piac 2027-re várhatóan 350 milliárd dolláros üzletté növi ki magát.
Az EON egy Instant Resale programot is fejleszt, amelyen keresztül a felhasználók beolvashatnák a ruháik digitális azonosítóját, ezáltal azonnal továbbértékesíthetnék azt.
A startup jelenleg a francia Chloé luxusmárkával és a Vestiaire Collective viszonteladói oldallal dolgozik a kezdeményezés megvalósításán. A cég szerint az okoscímkéket olyan újonnan megjelenő technológiákkal is össze lehetne kötni, mint a digitális ruhásszekrény, a videojáték- és metaverzum-alkalmazások vagy az NFT.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.