A több mint ötvenezer ember életét követelő februári földrengés óta a külföldi turisták kétszer is meggondolják, hogy Törökországot válasszák-e a pihenés célpontjául. A lehetőségek pedig adottak: bár a túlélők jelentős részét szállodákban helyezték el a tragédia után, a kormány betartotta az ígéretét, és a turistaszezon kezdetére áttelepítette őket vendégházakba és kollégiumokba, a hotelek így készen állnak.
A turizmusból származó bevetél kulcsfontosságú Törökország számára, különösen most, amikor Recep Tayyip Erdogan elnök megpróbálja csökkenteni a költségvetés tavaly 48,8 milliárd dollárra hízott hiányát, és lassítani a márciusban még mindig 50,5 százalékos inflációt. A turizmus adja az ország GDP-jének 10 százalékát, 1,7 millió embernek ad munkát, ami az összes foglalkoztatott 5 százaléka (a foglalkoztatási ráta 44 százalék alatti).
A vendégek azonban nem jönnek az ország minden részébe. A Reuters összeállítása szerint Isztambulba már a földrengés előtti két hétben hét százalékkal kevesebb turista érkezett, mint a koronavírus-járvány előtti utolsó teljes év, 2019 azonos időszakában.
A visszaesés viszont azóta elérte a 31 százalékot.
A foglalások számának csökkenése azt jelenti, hogy kevesebb bevételhez jutnak a turisztikában dolgozók és az egész gazdaság. „Az ország hónapokig kiválóan teljesített, a pandémiát követően élen járt az európai utazás fellendülésében, most viszont egyértelműen zuhanórepülésbe kezdett a Törökországba irányuló nemzetközi turizmus” – hangsúlyozta a hírügynökségnek Olivier Ponti, a ForwardKeys utazási adatszolgáltató alelnöke.
A földrengés előtt az illetékesek arra számítottak, hogy a tavalyi után az idei még erősebb lesz turisztikai szempontból. 2022-ben 44,56 millió külföldi látogatott Törökországba, ami 80 százalékos ugrásnak számít az előző évhez képest, és alig maradt el a rekordot jelentő 2019-es 45,06 milliótól.
Míg azonban Európa más részein határozottan nő a foglalások száma, addig Törökország lemaradt.
Az év a foglalások tekintetében erősen indult, de a földrengés után lassúvá vált. Mostanra némileg javult a helyzet, de a foglalások számának növekedése nem éri el a korábbi ütemet. Az emberek rettegnek, hogy hasonló természeti katasztrófa történhet Isztambulban
– panaszkodott Kadir Ugur, a németországi és svájci székhelyű, törökországi utazásokra szakosodott Bentour Reisen utazásszervező cég elnöke.
Egy esetleges újabb földrengés mellett aggasztja a külföldi vendégeket az is, hogy zavargásokhoz vezethet a május 14-re kiírt elnök- és parlamenti választás, amely Erdogan húszéves kormányzásának legnagyobb próbatétele.
Kasim Zoto, az isztambuli Armada Hotel elnöke maga is bevallotta, hogy „ideges” a választások miatt, mivel a szálloda ingyenes lemondási lehetőséget kínált a bejelentkezéstől számított 48 órán belül, és arra számít, hogy ezt ki is használják majd a vendégek. Ha zavargások lesznek, és emiatt sokan lemondják a foglalásukat, akkor az még tovább tolná ki az esetleges fellendülést.
Az aggodalom számokban is megmutatkozik. „Áprilisban több lett a foglalás, májusra, különösen annak első két hetére azonban visszaesett a választás miatt” – ismerte el Ali Kirli, a török Riviéra egy népszerű turisztikai központnak számító Marmaris turisztikai bizottságának vezetője. Az illetékesek azonban azt remélik, hogy a nyári üdülési csúcsszezonban a tavalyi számban térnek vissza a turisták.
Mivel a földrengés az ország délkeleti részén pusztított, távol a tengerparti üdülőhelyektől, Antalya kormányzóságban nem is panaszkodhatnak, ott márciusban az előző évhez képest 54 százalékkal több külföldi vendéget fogadtak.
A legtöbb közülük orosz, mivel Törökország azon kevés helyek egyike, ahová az ukrajnai invázió miatt bevezetett szankciók ellenére szabadon utazhatnak.
Őket számban a németek és a britek követik.
A kedvező márciusi adatok alapján a török kormány arra számít, hogy idén 56 milliárd dollár bevételre tesz szert a turizmusból. A reményeiket az oroszok mellett elsősorban a britekre, az európai inflációra és a gyenge lírára alapozzák, az utóbbi két faktor ugyanis vonzó célponttá teszi az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.