Fokozódik az árharc a kínai autópiacon az élvonalbeli elektromosautó-gyártók között; miután a Tesla több ízben csökkentette árait, most legfőbb riválisa, a legendás amerikai befektetőt, Warren Buffettet is a részvényesei között tudó BYD jött ki egy hihetetlenül olcsó modellel.
Januárban, amikor a Tesla negyedik negyedéves gyorsjelentésének bemutatását követően Elon Muskot megkérdezték, szerinte ki lesz a Tesla legveszélyesebb konkurense öt éven belül, a guru habozás nélkül rávágta, hogy valószínűleg egy kínai cég.
Nagyon tisztelem a kínai autógyártókat, ők a legversenyképesebbek a világon. Ez a tapasztalatunk, illetve, hogy a kínai piac pedig a legversenyképesebb. Ők dolgoznak a legkeményebben, és a legokosabban
– mondta a Tesla-vezér a The Street című amerikai üzleti portál szerint.
„Ezért arra tippelek, hogy vélhetőleg egy kínai vállalat szerzi meg a Tesla mögött a második helyet a globális e-autópiacon" – fűzte hozzá anélkül, hogy egy konkrét gépkocsigyártót megnevezett volna.
Közel három hónappal ominózus kijelentése után Musk már láthatja is a visszapillantó tükörben a Tesla első számú kihívóját, amelyet Build Your Dreams néven alapítottak 2003-ban Senhszi tartomány székhelyén, Hszianban, mára pedig a nevéből képzett BYD mozaikszócska is meglehetősen ismertté vált.
Hát még mi lesz azután, hogy az első Seagullok (sirály) is kigördülnek az utcákra! A cég amúgy előszeretettel nevezi el modelljeit tengeri állatokról, például van már fóka és delfin is - azaz Seal és Dolphin – az arzenáljában. Egy másik sorozatot viszont a Mennyei Birodalom egykori dinasztiáiról neveztek el: Han, Tang, Yuan, Song. További autóik pedig különféle hadihajók angol megnevezését kapták, például Frigate vagy Destroyer (fregatt, romboló).
Visszatérve a Seagullra, ez egy teljesen elektromos kompakt városi autó, nagyon vonzó árral.
A jármű 3,78 méter hosszú, 1,71 méter széles és 1,54 méter magas, azaz a mérete nagyjából egy városi kisautóénak felel meg. Kialakításában pedig eltér a BYD többi modelljétől, a vonalai hagyományosabbak, függőleges hátsó lezárással.
A 2,5 méteres tengelytávnak köszönhetően a BYD Seagull kis mérete ellenére kényelmes helyet kínál négy utasának – véli a The Street.
Az ötajtós autó a BYD e-Platform 3.0-ra épül, és egy 75 vagy egy 102 lóerős villanymotorral készül, melyet lítiumvas-foszfát BYD Blade akkumulátorral táplálnak. Ezt a gazdaságosabb és nagyon gyors feltöltést lehetővé tevő akkutípust már több hónapja teszteli a gyártó.
Azt állítják, 30 perc alatt képes 30 százalékos töltöttségről 80 százalékos szintet elérni.
A BYD Seagull kétféle hatótávú változatban kerül forgalomba, melyek közül az egyik 305, a másik 405 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.
Ez mind szép, ám az igazi szenzációt az autó ára jelenti, hiszen a járműt Kínában már az idén 78 000 jüanért, azaz nagyjából 3,9 millió forinttól kezdik árulni, vagyis kevesebb, mint a felébe kerül az eddig legolcsóbb elektromos modelleknek.
Az átszámítva 11 326 amerikai dollárért vesztegetett sirályhoz képest ugyanis még a Nissan Leaf 28 040 dolláros, illetve a Chevy Bolt 26 500 dolláros alapára is elviselhetetlenül magasnak tűnik, nem beszélve a legolcsóbb Tesláról, vagyis a Model 3 szedánról, amely a többszöri árleszállítás dacára is még mindig 39 990 dollárt kóstál.
Innen nézve persze már érthető, hogy miért jelent be Elon Musk szinte hetenként újabb árleszállításokat, amelyek közül az eddigi utolsóra április 18-án került sor az Egyesült Államokban.
Az európai és amerikai autópiacot uraló gyártók még egy darabig reménykedhetnek, hiszen egyelőre nem közölték, hogy a többi modelljét már Európában is áruló - amúgy a hongkongi tőzsdén jegyzett - BYD Kínán kívül másutt is piacra dobja-e a világ legolcsóbb elektromos autóját.
A több lábon álló vállalat - amely akkumulátorok előállításával is foglalkozik és Tesla-beszállító is, amellett pedig például Komáromban elektromos buszokat is gyárt - a kínai közszolgálati televízió szerint
azt a célt tűzte ki, hogy idén legalább 300 ezer járművet exportál világszerte, míg 2022-ben csupán 50 ezret tudott külföldön eladni.
Európa pedig - akárcsak a többi kínai autógyártó esetében - a BYD-nél is kiemelt célterület, ami persze fogyasztói szempontból igencsak örvendetes, hiszen a Seagull lehetne az első, hazai átlagemberek által is megfizethető villanyautó a vén kontinensen.
A BYD bejelentése pontosan jelzi, hogy a kínai autógyártók világszerte elindított offenzívája totálisan átalakíthatja a globális autóipar képét.
Peking ugyanis minden eszközzel igyekszik csökkenteni riasztó mértékű – sokak szerint világelső - károsanyag-kibocsátását és függőségét a külföldi kőolajtól. Emellett az autóipar globális elektromos átállásában arra is meglátták a lehetőséget, hogy az új technológia révén az autógyártásban is nagyhatalommá váljon a kontinensnyi ország.
Míg a robbanómotoros autók piacán még évtizedekbe telt volna, hogy felzárkózzanak a német, japán vagy dél-koreai színvonalhoz, a még mindenütt gyerekcipőben járó e-autó-gyártás előtérbe kerülése lehetővé tette számukra, hogy a kanyarban előzzenek.
Az ország célja, hogy 2025-re az értékesített új autók 20 százaléka már elektromos vagy hibrid legyen.
A cél érdekében a helyi hatóságok által nyújtott támogatásokon felül a központi kormányzat szignifikáns adókedvezményekkel is segíti a gyártókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.