Repülni tudnak, de ez nem jelenti azt, hogy harcképesek is lennének – mondta Jaroslav Nad szlovák védelmi miniszter az Euractiv című lapnak.
A Sliač légibázison tavaly orosz karbantartók dolgoztak a MiG gépeken, ekkor történhetett a szabotázs.
Jasroslav Nad hozzátette, hogy a meghibásodások azokban az alkatrészekben, rendszerekben mutatkoztak, amelyekhez az oroszok hozzáférhettek – bár a rendőrség nem talált erre bizonyítékot. Hangsúlyozta viszont, hogy nem minden gépet érintenek a hibák, s ezeket az ukránok is képesek lesznek kijavítani.
„Vannak pilótáik, alkatrészeik, s egy karbantartó üzemük is, amely a szovjet idők óta MiG-ekkel foglalkozik” – idézi a minisztert a Denník című lap.
Az orosz szakértők a Moszkva és Pozsony által kötött hosszú távú szerződés keretében dolgoztak a szlovák légibázison. Lubomir Svoboda, a szlovák légierő parancsnoka közölte, hogy jelenlétük szükséges volt a nagyjavításokhoz, lévén szaktudásuk a MiG-ek terén nagyobb, mint a szlovák szerelőké, s így
elkerülhetővé vált, hogy a gépeket Oroszországba kelljen szállítani a karbantartásokhoz.
A szlovákoknak szállított orosz MiG-ekkel kapcsolatban a gyanú már korábban is felvetődött: „a motoroknak 350 órát kellett volna üzemelniük, ehhez képest csak 70 óráig tartottak ki” –mondta Svoboda. Korábban is volt példa hasonlóra: a szintén az oroszoktól vásárolt Mi–17-es helikopterek 2018-ban a földre kényszerültek a „meghamisított dokumentáció miatt”.
Szlovákia március 23-án adta át Ukrajnának az összes MiG–29-es vadászgépét, összesen 13-at. A döntést hevesen kritizálta Robert Fico korábbi miniszterelnök.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.