A dél-kínai Hajnanon több mint 75 ezer e-autó-töltő pontot telepítettek, így a Hajnan szigetéről elnevezett tartomány városi területein az elektromos járművek tulajdonosai általában csak egy-két kilométerre vannak attól a helytől, ahol feltölthetik az autójukat. A régió példa lehet a távol-keleti ország többi részének is.
Az elektromos járművek területén több előnye is van a szigetnek: a lakosainak száma meghaladja a 10 milliót, a területe pedig Magyarországénak alig a harmada, így az ott élők többsége csak rövidebb utakat tesz meg. A mérsékelt éghajlat segít meghosszabbítani az akkumulátorok élettartamát, ellentétben Pekinggel, ahol a hőmérséklet télen gyakran fagypont alá süllyedhet. A helyi vezetés pedig igyekszik támogatni a villanyautók terjedését – derül ki a Bloomberg elemzéséből.
Az előbb felsoroltaknak köszönhetően tavaly az új autók eladásának 42 százaléka volt elektromos meghajtású Hajnanon, ez a második legmagasabb arány Kínában, csak Sanghaj előzi meg 48 százalékkal. A tartomány összes taxija és autóbusza elektromos. Peking és más régiók példaként tekintenek a szigetre a villanyautók területén, így az elmúlt hónapokban más tartományok is meghívták Hajnan tisztviselőit, hogy osszák meg a tapasztalataikat.
Ehhez kapcsolódik, hogy a város vezetői tavaly törvényt hoztak: 2030-től teljesen kitiltják az autókereskedésekből a belső égésű motorral felszerelteket. Az intézkedés a használtautó-forgalmat is érinti, sőt: az elöljárók a hibridekkel sem lesznek kíméletesek. Az elemzők szerint a célt teljesíteni tudják, és az emberek különösebb ösztönzők nélkül is lecserélik a benzines járműveiket, Az kérdéses, hogy mennyire lehet hasznosítani az itteni tapasztalatokat: a kicsi, főleg turizmusból élő szigeten ugyanis minden földrajzi feltétel adott, míg Kína más területeire ez kevésbé jellemző.
Ettől független a távol-keleti országnak van egy nagy előnye: az elektromos járművek átlagára jóval alacsonyabb, mint a világ többi részén. Európában és az Egyesült Államokban még problémát jelent a villanyautók megfizethetősége, de Kínában nem. Az igazi kihívás Hajnanon a haszongépjárművek elektromos meghajtásra való átállása lesz, mivel a teherautók és más nehézgépjárművek töltése drágább a személyautóknál, így a költségmegtakarítás nem nevezhető jelentősnek.
Hongkong veszített a luxuskedvelő turistákért folyó versenyben – az LVMH már vette is a kalapjátFakul Hongkong vonzereje, amit az is bizonyít, hogy az LVMH cégcsoport áthelyezi a tevékenységét Kína más területeire. Míg Hongkong az elmúlt évtizedekben az Ázsia luxuspiacának fellegvára volt, addig mára turisták inkább a vámmentes Hajnanban vagy Makaón költik el a prémiumtermékekre szánt pénzüket. Hajnan vámmentes forgalma 2019-ről 2021-re több mint háromszorosára, 49,5 milliárd jüanra nőtt. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.