Kolozsvár önkormányzata aláírta a helyi metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cégek alkotta konzorcium képviselőivel csütörtökön a kolozsvári városháza üvegtermében.
A román kormány több képviselője, többek között Nicolae Ciuca miniszterelnök, Lucian Bode belügyminiszter és Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter is jelen volt az eseményen, mivel a beruházás finanszírozását jórészt az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében biztosítják.
Ciuca az Agerpres hírügynökség beszámolója szerint az elmúlt harminc év legnagyobb értékű és jelentőségű beruházásának nevezte a kolozsvári metróvonal tervét. A kormányfő kiemelte, hogy Kolozsvár európai szinten is jegyzett város, és önkormányzatát követendő példaként állította a többi romániai önkormányzat elé.
A város élén álló Emil Boc polgármester elmondta, hogy
a metróépítés kétmilliárd eurós beruházást feltételez, a tervezési folyamat fél évet vesz igénybe, utána elkezdődhet az építkezés.
Emlékeztetett, hogy a PNRR előírásai szerint 2026. július 31-ig el kell készülnie az első kilenc megállónak, még ha nem is közlekedik köztük szerelvény. Boc közölte azt is, hogy a projekt 2031-ig folytatódik, amikorra meg kell épülnie mind a 19 megállónak, és műkőképesnek is kell lennie.
A polgármester arról is szólt, hogy a többéves építési időszakra a belvárost is érintő külön közlekedési tervet dolgoznak ki. A török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada alkotta konzorcium képviselői elmondták, hogy Dubajban már építettek metrót, és készek Kolozsváron is ugyanolyan minőségű munkát végezni.
A kolozsvári metróvonalat a konzorcium áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi meg. Tavaly márciusban erre már a közbeszerzést is kiírták, ám
a határidőt többször is meg kellett hosszabbítani, majd az építőanyagok drágulása miatt a pénzügyi feltételeket is módosítani kellett.
A beruházás megrendelői azt követően voltak kénytelenek emelni a költségkeretet, hogy több, a területen nagy tapasztalattal rendelkező cég jelezte: az eredeti összegből nem valósítható meg a beruházás.
A metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és a főteret is érintve kelet–nyugat irányba szeli át a várost és az agglomerációt. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren halad a kolozsvári képviselő-testület által 2021. november végén elfogadott megvalósíthatósági tanulmány szerint.
A metrón másfél percenként háromvagonos szerelvények járnak majd, és 21 600 utast lesznek képesek szállítani óránként a 19 megálló között.
A megvalósíthatósági tanulmány szerint a finanszírozást a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és az országos helyreállítási terv révén európai uniós forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, illetve Szászfenes és Kolozsvár önkormányzatának a saját forrásaiból biztosítják.
Az Alstom csütörtöki közleménye szerint a vállalat a projektben a rendszerintegrációért, a biztosítóberendezésekért és a távközlésért, valamint az áramellátásért, a pályamunkáért, a peronajtókért, a biztonsági és vezérlőközpontért, továbbá a kiberbiztonsági rendszer beszereléséért lesz felelős, ezért részesedése a projektből mintegy 400 millió euró lehet.
A közlemény hangsúlyozza, hogy az Alstom kulcsrakész metrórendszere vezető nélküli üzemet tesz lehetővé, a nagy kapacitású szolgáltatást támogató Urbalis CBTC (communications-based train control) technológiával, integrált irányítóközponttal, valamint a legmodernebb kiberbiztonsági felülettel rendelkezik. Románia első teljesen automatizált metróvonala energiahatékony módon üzemel majd, ezzel jelentősen hozzá fog járulni a zöldmobilitáshoz Kolozsvár egész területén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.