A klasszikus olasz margarita pizza otthoni elkészítésének költsége áprilisban 19 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, ebben benne van az alapanyagok beszerzése és a nápolyi eredetű étel elkészítéséhez szükséges energia felhasználása is – derül ki a Bloomberg margharitapizza-indexéből, amelyet az Istat és az olasz gazdasági minisztérium adatai alapján állítanak össze.

making really italian margherita pizza. the pizza is come back from the oven
Fotó: Shutterstock

Az áremelkedés lassult márciushoz és a novemberi, több mint 30 százalékos csúcshoz képest. A pizzaindex továbbra is messze meghaladja az általános inflációs rátát, amely a mediterrán országban több mint 8 százalék volt az előző hónapban. A mirelit pizza ára azonban csak 7,6 százalékkal emelkedett egy év alatt, így jobban megéri fagyasztott formában vásárolni, mint otthon elkészíteni. A sütőolajnál jóval egészségesebb olívaolaj ára 26,4 százalékkal, míg a mozzarella ára 25 százalékkal nőtt éves szinten.

A paradicsom 8,6 százalékkal, a villamos energia 20,1 százalékkal, a liszt pedig 11,1 százalékkel lett drágább az előző év azonos hónapjához képest. Öröm az ürümben: havi szinten mérséklődött az alapanyagok és az energia ára is. Az olívaolaj ilyen mértékű áremelkedése egyértelműen az aszály következménye. A pizzaársokk rámutat arra, hogy bár csökkenésnek indultak az energiaszámlák, és a hivatalos inflációs mutató is túl lehet a delelőjén, de még maradtak a gazdaságban olyan tételek, amelyek nehéz helyzetbe hozzák a háztartásokat.

Az olasz margherita pizza költségei
2019. januártól

Az olívaolaj az olasz kulináris hagyomány része, már a római korban is használták, igaz, akkor elsősorban kozmetikumok alapanyagaként tartották számon. Emlékezetes, hogy olívaolajos üvegek még az ősi Pompejiből is kerültek elő, pedig a város i. sz. 79-ben, a Vezúv kitörésekor teljes mértékben elpusztult.

Legyen szó tehát egy kis családi üzemből származó csemegéről vagy pedig szupermarketben elérhető termékről, az olívaolaj az olasz ételek nélkülözhetetlen alapanyaga, különösen az ország középső és déli részén. Az áremelkedés tehát messze túlmutat önmagában a pizza drágulásán, ugyanis számtalan mediterrán étel elkészítéséhez nélkülözhetetlen, alapvető termékről van szó.

A bor, a sör és a pizza árát is befagyaszthatják a legnagyobb szlovákiai üzletláncokban

A nyolc legnagyobb szlovákiai üzletláncban az elkövetkező három hónapban mintegy 400 élelmiszerre vezetnének be ársapkát. A földművelésügyi miniszter üdvözölte, hogy az üzletláncok saját maguk döntöttek az ársapkák mellett. A kezdeményezéshez nyolc kiskereskedelmi lánc – Billa, CBA, Coop Jednota, Kaufland, Labas, Lidl, Terno, Tesco – csatlakozott.