Kína adókedvezménnyel ösztönzi az elektromos autók vásárlását, míg egyes nagyvárosok, például Peking és Hangcsou, sokkal könnyebbé tették a rendszámtáblák engedélyezését az ilyen autókra, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott járművekre. A hatóságok szerint a 2027 végéig tartó ösztönzőkkel a vásárlók 72,4 milliárd dollárnak megfelelő jüant takaríthatnak meg.
Ezek kecsegtetően hangzanak, azonban nem elegendők ahhoz, hogy fellendítsék az elektromos járművek eladásait. Hiába ugyanis a vásárlási támogatás, ha az üzemeltetés körülményes. Sokan azért nem vesznek elektromos autót, mert a töltőhálózat továbbra sem megfelelően kiépített az országban. A nyilvános gyorstöltők több mint 70 százaléka 10 tartományban, azaz az ország harmadában összpontosul a Nemzetközi Energiaügynökségnek (IEA) a 2023-as elektromos járművekre vonatkozó kilátásokról szóló jelentése szerint. Az sem mellékes, hogy a gyorstöltéssel hiába lehet kevesebb mint egy óra alatt feltölteni az autó akkumulátorát, az még mindig jóval hosszabb, mintha egy benzinkútnál töltené valaki tele a tankot.
Az egyenletes lefedettséghez kevés, hogy a központi városi területeken a töltőállomások a benzinkutakhoz hasonló számban találhatók.
A legnagyobb probléma az, hogy a lakóparkokban a kevés parkolóhely miatt nehéz biztosítani a megfelelő töltő-infrastruktúrát.
Márpedig a városi kínaiak legnagyobb része lakótelepen él, a hozzájuk tartozó kevés parkolóhelyet pedig borsos áron bérelhetik. Pekingben egy töltő nélküli parkolóhely bérleti díja akár havi 100 dollárba is kerülhet.
„Az elektromos járművek eladásának növekedése csak akkor tartható fenn, ha a töltési igényt elérhető és megfizethető infrastruktúra elégíti ki, akár otthoni vagy munkahelyi magántöltéssel, akár nyilvánosan hozzáférhető töltőállomásokkal” – szögezte le az ügynökség a jelentésében.
Kína ugyanakkor rohamtempóban telepíti a gyorstöltőket, tavaly a globális növekedés csaknem 90 százalékát adta.
Az elektromos autók iránti kereslet élénkítése nemcsak a töltő-infrastruktúra, hanem a fogyasztók elmaradó költekezési kedve miatt is kihívásos. A kiskereskedelmi forgalom a vártnál lassabban nőtt májusban az egy évvel korábbihoz képest. Az autóeladások stabilan emelkedtek éves szinten, ám áprilishoz képest 8 százalékkal estek, annak ellenére, hogy több gyártó is csökkentette az árait. A kínai fogyasztásról összességében elmondható, hogy a visszafogottabb gazdaságélénkítés és a szigorú korlátozások miatt jelentősen elmarad a járvány előtti trendtől.
Az elemzők ugyanakkor továbbra is növekedést várnak az új energiahajtású járművek piacán. Kína ebbe a kategóriába sorolja a kizárólag akkumulátoros és a hibrid meghajtású járműveket. A Kínai Személygépkocsi Szövetség szerint már minden harmadik eladott jármű ilyen volt az elmúlt hónapokban. Craig Zeng, az Autohome autós portál pénzügyi igazgatója szerint ezek aránya az összes közül az idén 30-40 százalék lesz, 2025-ben pedig elérheti az 50 százalékot – írta a CNBC.
Doppingra szorul a kínai autópiac, és Peking nem garasoskodikNő, növöget, de nem elég tempósan a kínai autópiac, amelynek a villanyautók és a hibridek egyre stabilabb lábát képezik. A kormány visszahozná a jól bevált módszert, és ingyenpénzzel támogatná a vásárlásokat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.