A Tesla tervei között szerepel, hogy bővíti gyártókapacitását Sanghajban. Ennek megvalósítása azonban attól függ, hogy Kína jóváhagyja-e a gyár mellett található, 70 hektáros korábbi mezőgazdasági terület fejlesztését – számolt be a Reuters . A terület használaton kívül van. Korábban Peking a kínai elektromosjármű-ipar fejlesztésének ösztönzése miatt szinte a tenyerén hordozta a Teslát, azonban Elon Musk cége most saját sikerének áldozatává válhat.
Kína ugyanis a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártó országává fejlődött, és éves szinten 10 millió autóval többet gyártanak az országban, mint amennyit a piac felvesz. Ez a 10 milliós többlet az észak-amerikai termelési volumen kétharmadát teszi ki.
A Tesla érvelhet úgy, hogy ha új termékei vannak, akkor új gyárra van szükség hozzájuk, azonban a kínai kormány egy túlkínálat irányába mozgó piacot lát maga előtt
– nyilatkozta Bill Russo, az Automobility sanghaji tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója.
Ráadásul Pekingnek nem feltétlenül érdeke az, hogy a kínai cégek versenytársát erősítse.
A Tesla korábban részletesen kifejtette, hogy a jelenlegi üzemétől nagyjából három kilométerre lévő új telephelyen az éves gyártókapacitását 450 ezer járművel tudná növelni, ami a kiskereskedelmi értékesítés során több mint 18 milliárd dollárt hozna a konyhára.
A Tesla jelenleg is működő sanghaji üzemét alig egy év leforgása alatt építették fel 2019–2020-ban, 2022-ben 711 ezer Model 3 és Model Y járművet gyártottak itt, a maximális kapacitás évi egymillió jármű. A vállalat ambiciózus célja, hogy 2030-ig 20 millió autót adjon el világszerte, amihez a tavaly értékesített 1,1 millió autónál többet kell eladnia. Ehhez újabb ázsiai piacokon erősítene, elsősorban Indiában és Indonéziában.
A Kínában történő gyártás akár 20 százalékos költségelőnyt is jelenthet a máshol gyártott elektromos autókhoz képest.
Bill Russo szerint évekkel ezelőtt Kínának szüksége volt a Teslára ahhoz, hogy beindítsa a hazai piacot, és népszerűsítse az elektromos járműveket a kiskereskedelmi fogyasztók körében. Napjainkban azonban már a Teslának van inkább szüksége Kínára, mert az ázsiai országban kiépült ellátási láncok és alacsonyabb termelési költségek globális előnyt jelentenek a cég számára.
Az elektromos autót gyártó cég Kínától való függősége ugyanakkor kellemetlen az Egyesült Államok számára. A Biden-adminisztrációnak az az egyértelmű célkitűzése, hogy az autógyártókat és az akkumulátorgyártókat a határain belül tartsa, ennek érdekében számos ösztönzővel jutalmazza a belföldön működő iparági szereplőket.
A Tesla nyomába eredne az árait baltával farigcsáló NioEgységesen 1,44 millió forintnyi árkedvezménnyel árulja villanyautóit a Nio, a kínai Tesla-rivális apadó forgalmának felfutását reméli a lépéstől. Ugyanakkor több eddig ingyenes szolgáltatásukból visszavesznek, az új vásárlók például nem minden modelljük mellé kapnak komplett otthoni töltőoszlopot. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.