BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb csúcson a kínai–orosz külkereskedelmi forgalom

Az import visszaesése ellenére majdnem felével nőtt a kínai olajbehozatal a tavalyihoz képest.

A koronavírus-járvány kezdete óta nem látott mértékben zsugorodott a kínai export júniusban a tartósan gyenge globális kereslet miatt. A pekingi vámhivatal csütörtöki jelentése szerint a kivitel a várt 9,5 százalék helyett 12,4 százalékkal, 285,32 milliárd dollárra esett vissza az egy évvel korábbihoz képest a májusi 7,5 százalékos csökkenést követően. 

Haikou,,Hainan,,China,-,June,17th,2020:,Haikou,Port,Container
A gyenge globális kereslet miatt második egymást követő hónapban csökkent a kínai export.
Fotó: Shutterstock

Az import 6,8 százalékkal, 214,7 milliárd dollárra mérséklődött a májusi 4,5 százalékos csökkenés után; elemzők 4 százalékos visszaesést vártak. Az export egymást követő második, az import nyolcadik hónapja csökkent júniusban. Az év első hat hónapjában Kína exportja 3,2 százalékkal, az importja pedig 6,7 százalékkal esett éves szinten.

A külkereskedelmi mérleg többlete tovább hízott, bár nem érte el az elemzők által várt 74,8 milliárd dollárt: 70,62 milliárd lett az előző havi 65,81 milliárd dollár után.

A romló számok ellenére a kínai külkereskedelem egyes területei gyorsan fejlődnek. A kétoldalú forgalom Oroszországgal az ukrajnai háború kezdete óta júniusban volt a legmagasabb, elérte a 20,83 milliárd dollárt. Az Oroszországból származó import 15,7 százalékkal, 11,28 milliárd dollárra emelkedett a májusi 10 százalékos növekedés után, elsősorban a kedvezményes áron kínált olaj, szén és bizonyos fémek növekvő behozatalának köszönhetően.

Electric Coal SupplyLIANYUNGANG, CHINA - JULY 12, 2023 - A cargo ship offloads a batch of electric coal at the port coal terminal in Lianyungang, East China's Jiangsu province, July 12, 2023. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az orosz szén változatlanul önlik Kínába. Fotó: AFP

A szomszédba irányuló kínai import növekedése ugyan elmaradt a májusi 114 százaléktól, de így is 90,9 százalékkal, 9,55 milliárd dollárra emelkedett. Az Autostat elemzőcég adatai szerint az orosz autópiacon vezető tíz márka közül például ma már hat kínai, többek között a Naval, a Chery és a Geely tölti be a nyugati cégek távozása által hagyott űrt.

Összességében jócskán, a tavalyihoz képest 45,3 százalékkal ugrott meg júniusban a kínai kőolajimport; ez a második legnagyobb arányú növekedés. Ez azt jelenti, hogy a lanyha hazai kereslet ellenére a finomítók kihasználják a nyomott árakat, és feltöltik a készleteiket. Júniusban összesen 52,06 millió tonnányi, vagyis napi 12,67 millió hordónyi olajat importáltak. Igaz, itt alacsony volt a bázis, a tavaly még érvényben lévő koronavírus-korlátozások miatt az egy évvel ezelőtti import napi 8,72 millió hordó volt. A behozatal azonban havi bázison is 4,58 százalékkal emelkedett, és az év első hat hónapjában elérte a 282,07 millió tonnát, ami 11,7 százalékos növekedés a tavalyi adathoz képest.

An immigration inspection officer checks an oil tanker carrying imported crude oil at Qingdao port in China's eastern Shandong province on May 9, 2022. (Photo by AFP) / China OUT
Az olajimport majdnem felével nőtt a tavalyi adathoz képest.
Fotó: AFP

Az exportban hároméves csúcsra ugrott a kínai ritkaföldfémek kivitele, júniusban elérte az ötezer tonnát, ami éves bázison 17 százalékos növekedés. Az év első hat hónapjában így is csak a tavalyi szintet érte el, összesen 26,236 tonnát exportáltak.

Mivel Kína adja a világ ritkaföldfémexportjának 90 százalékát, a kínálat bővülésének és a gyenge keresletnek köszönhetően az érintett fémek ára 2020 vége óta nem látott szintre csökkent, így némileg enyhültek az aggodalmak, hogy Peking a germánium és gallium kivitelének korlátozását kiterjeszti ezekre a stratégiai fontosságú alapanyagokra is.

Elemzők szerint a kínai kivitel bővülése arra utal, hogy Peking igyekszik megtartani domináns pozícióját, és tudatosan szorítja le az árakat a kínálat növelésével. „A keresleti oldal nem volt túl erős, és a leggyengébb pont a szélturbinák telepítése. Ha valaki 90 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, akkor van egy olyan árszint, amelynél neki még nyereséges a termelés, de másokat nem ösztönöz kapacitásépítésre” – mondta a Reutersnek Dan Morgan, a Barrenjoey sydney-i elemzője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.