A szankciók ellenére az orosz légitársaságok legalább 1,2 milliárd dollár értékben vásároltak nyugati repülőgép-alkatrészeket a tavaly májustól idén június végéig tartó időszakban. Az adat csak a légitársaságoknak szállított eszközöket tartalmazza, más orosz cégek behozatalát nem, így a tényleges összeg még nagyobb lehet. A megrendelt termékek között futóművek, kijelzők, hajtóművek és kávéfőzők, valamint vízszűrők is szerepelnek.
A vámnyilvántartásból kiderült, hogy a felszerelések közvetítő országokon keresztül jutottak el Oroszországba: az Egyesült Arab Emírségek, Törökország, Kína, Tádzsikisztán és Kirgizisztán importálják a szükséges alkatrészeket, amit aztán tovább exportálnak Oroszországba. Előfordul olyan is, hogy közvetítő országok egymás között mozgatják az árukat és csak azután szállítják Oroszországba. Források elárulták a Reutersnek: kezdetben senki sem tudta, mi legyen, de a háború kirobbanása után már 2-3 hónappal megtalálták az új beszerzési csatornákat.
Fél év után pedig még több alternatív útvonal jelent meg, ami lehetővé tette az árak és a szállítási idők csökkentését is. Az orosz légitársaságok így lényegében megoldották a nyugati szankciók okozta problémákat. Akadnak azonban kellemetlenségek is, például a orosz S7 Airlines egy fapados légitársaság indítását tervezte, azonban a cég tavaly júniusban közölte, hogy el kellett vetnie az ötletet, miután nem tudja átvenni a megrendelt Airbus repülőgépeket.
Hogy az orosz légi közlekedést kevésbé érintik a szankciók, azt más adatok is alátámasztják: az orosz légitársaságok júniusban 10,1 millió utast szállítottak, szemben a 2022. júniusi 8,87 millióval és a 2021. júniusi 11,1 millióval. A svájci ch-aviation adatai szerint idén májusban 541 nyugati repülőgép volt aktív szolgálatban vagy karbantartás alatt az orosz cégeknél, ami szinte teljesen megegyezik a háború előtti 544 járművel. Ezek a háború után ragadtak az országban, a szankciók miatt az orosz vállalatok pedig úgy értelmezték,
hogy nem kell bérleti díjat fizetniük a lízingelt gépek után.
A nemzetközi járatok is csak részben ritkultak meg: ugyan Észak-Amerika és Európa nyugati fele kiesett, de a volt szovjet tagköztársaságokban, Ázsiában és a Közel-Keleten szívesen látják az orosz légitársaságokat. Turisztikai szempontból főleg a Törökországba, az Egyesült Arab Emírségekbe, a Thaiföldre és a Kínába irányuló járatok a legfontosabbak. A belföldi piac pedig továbbra is hatalmas, mivel Oroszország a világ legnagyobb területű országa, ahol tavaly több mint 143 millión laktak.
Az elemzők szerint a jövőben felpöröghet az orosz repülőgépgyártás, bár ez nem megy egyik napról a másikra. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a Szuhoj–100-as, a legkelendőbb orosz gyártású gép is rengeteg nyugati gyártású alkatrésszel, eszközzel van felszerelve. Az mindenesetre biztos, hogy mindig lesznek olyan országok és cégek, amelyek közvetítőként segítenek Oroszországnak kijátszani a szankciókat, hiszen ez anyagi szempontból is megéri, míg Kína a geopolitikai feszültségek miatt aligha fog szívességet tenni az Egyesült Államoknak.
A szankciókat kijátszva japán csipek is kerültek OroszországbaAz Egyesült Államok és szövetségesei nem adnak el félvezetőket Oroszországnak, azonban a kereskedelmi adatok azt mutatják, hogy más államok ellátják Moszkvát a szükséges árukkal. A vámadatok alapján japán csipek is bejutnak Oroszországba. Az ügyletek többsége harmadik országokon, főleg Kínán, Törökországon és Dél-Koreán keresztül zajlott. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.